Børn og unge i udsatte positioner

2024/2025

Forudsætninger for deltagelse i modulet

Det er en forudsætning, at 1. og 2. semester er bestået.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Børn og unge i udsatte positioner er omdrejningspunktet for meget socialt arbejde i form af, at børn og unge vurderes og kategoriseres, der arbejdes med forebyggende foranstaltninger eller ved, at anbringelse iværksættes og løbende genforhandles og vurderes. Dette linjefag indfører den studerende i centrale perspektiver i forhold til det sociale arbejde med børn og unge. Dette er perspektiver, der handler om forståelser af og indsigt i deres livssituationer, indsigt i begrebers kategoriserende betydninger og kompleksiteten i livssammenhænge og vilkår for udførelsen af det sociale arbejde. Særligt tages der i faget udgangspunkt i perspektiver og oplevelser fra børn og unge, som er eller har været i kontakt med det sociale system.

Mål:

Målet med linjefaget er at give de studerende mulighed for at udvikle viden og refleksioner om den historiske udvikling af specifikke opfattelser af børns sociale problemer og børn som sociale problemer, forskellige former for kategoriseringer og børnesyn, samt specifikke typer af socialt arbejde i forhold til socialt udsatte børn og unge.

Læringsmål

Viden

  • Forskellige kategoriseringer og forståelser af børn og unge i udsatte positioner
  • Oplevelser hos børn og unge, der er i kontakt med det sociale system
  • Kompleksiteten i myndighedsarbejdet, og møder mellem frontlinjemedarbejdere og børn/unge
  • Livssammenhænge og biografiske variationer hos børn og unge i udsatte positioner
  • Har viden om forskellige metoder og videnskabsteoretiske tilgange, og kan redegøre og argumentere for et kvalificeret valg

Færdigheder

  • At reflektere over, identificere og argumentere for indsatser og perspektiver i forhold til det sociale arbejde med børn og unge i udsatte positioner
  • Nuanceret at indgå i fagligt samarbejde omkring det sociale arbejde med børn og unge i udsatte positioner
  • Kan identificere og anvende valgte metodiske tilgange og argumentere 

Kompetencer

  • At reflektere over kompleksiteten i det sociale arbejde med udsatte børn og unge 
  • At reflektere over det sociale arbejde med udsatte børn og unge fra forskellige perspektiver
  • Velfunderet at designe og gennemføre en undersøgelse inden for det sociale arbejde med udsatte børn og unge
  • Kan kritisk reflektere etisk, teoretisk og metodisk over den konkrete analyses mulighed og begrænsninger.

Undervisningsform

Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter og peerlearning.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBørn og unge i udsatte positioner
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS25
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelChildren and Young People in Vulnerable Positions
ModulkodeKASOA20243B2
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS25
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København, Campus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.soc. i socialt arbejde
StudienævnStudienævn for Socialt Arbejde
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet