Arbejdsinklusion i socialt arbejde med udsatte voksne og unge

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Socialt arbejde med udsatte voksne og unge er i stigende omfang præget af et fokus på arbejdsinklusion. Arbejde bliver anset som en helt central værdiskabende og identitetsformende aktivitet, og arbejdspladsen bliver betragtet som en afgørende institution for inklusion i samfundet. Mennesker med omfattende psykiske og sociale problemer eller mennesker med helbredsproblemer - unge som voksne - deltager i støttede forløb på arbejdspladser - både for at øge deres chancer for at få et job - og for at hjælpe med mere generel problemhåndtering og livsmestring.

I dette kursus undersøger og diskuterer vi kritisk og konstruktivt, hvordan man kan forstå arbejdsinklusion som både mål og redskab i socialt arbejde.

Vi fokuserer på hvilke teoretiske, historiske og samfundsmæssige perspektiver, der brydes i det politiske, faglige og videnskabelige fokus på arbejdsinklusion: Hvad er potentialerne i at bruge arbejdspladser som arena for inklusionsprocesser for udsatte voksne og unge? Hvilke risici kan vi få øje på? Risikerer et fokus på arbejdsinklusion at medføre disciplinering og blindhed for dybe sociale problemer? Bliver eksklusion for nogle forstærket?

Vi undersøger også, hvordan praktiske, faglige og organisatoriske dilemmaer udspiller sig og håndteres i den professionelle frontlinje: Hvordan kan arbejdspladser fungere som redskaber for socialt arbejde med udsatte voksne og unge? Hvilke udfordringer møder professionelle i arbejdet med arbejdsinklusion? Hvordan håndteres disse udfordringer?

Vi har på AAU et af landets stærkeste forskningsmiljøer på området, og det er derfor med udgangspunkt i egen og andres aktuelle forskning, at dette valgfag tilbyder de studerende indsigt i aktuelle empiriske dilemmaer og udviklingstræk såvel som de seneste teoretiske perspektiver og udviklinger.

 

Mål:
Kurset vil belyse både teoretiske og praktiske betingelser for arbejdet med arbejdsinklusion for udsatte grupper og knytte dette sammen med undersøgelse og diskussion af professionel beskæftigelsesfaglighed som en specialisering i socialt arbejde.  De studerende får kvalificeret empirisk og teoretisk forståelse af, hvor komplekst det er at igangsætte og understøtte inkluderende processer i socialt arbejde i et samspil mellem forskellige samfundsmæssige aktører. Der sættes desuden fokus på mødet og samspillet mellem borger, arbejdsplads og professionel, og hvordan politik bliver oversat til konkret praksis i disse møder.

I forbindelse med kurset kan vi tilbyde interesserede hjælp med at få forbindelse til praksisaktører, der kan være interesserede i at samarbejde med kandidatstuderende om eksamens- eller udviklingsprojekter.

Læringsmål

Viden

  • Har teoretisk og empirisk viden om arbejde og arbejdsinklusion i en bred samfundsmæssig kontekst og som redskab i socialt arbejde for udsatte voksne og unge
  • Har viden om dilemmaer, som opstår gennem udbredelsen af arbejdsinklusion som mål og redskab over for udsatte voksne og unge
  • Har viden om problemorienterede elementer i PBL på avanceret niveau ( PBL)
  • Har viden om forskellige metoder og videnskabsteoretiske tilgange, og kan redegøre og argumentere for et kvalificeret valg

Færdigheder

  • Kan foretage analyser af politik, arbejdspladser/organisationer og frontlinjepraksis på området i forhold til arbejdets rolle i samfundet
  • Kan reflektere over politiske, organisatoriske og faglige dilemmaer og udfordringer i arbejdet med arbejdsinklusion i socialt arbejde
  • Kan anvende forskellige begreber om arbejdsinklusion, beskæftigelsespolitik, aktive indsatser, beskæftigelsesfaglighed og borgerinddragelse
  • Kan analysere konkrete former for socialt arbejde ud fra en PBL-orientering på et udfoldet niveau
  • Kan identificere og anvende valgte metodiske tilgange og argumentere 

Kompetencer

  • Kan undersøge og analysere udviklinger på det beskæftigelsespolitiske område, mødet mellem jobcentersystem, arbejdsplads og borger samt dilemmaer og udfordringer i dette felt
  • Kan forbinde viden om borgernes oplevelser med arbejdsinkluderende processer med de organisatoriske og politiske rammer indsatsen
  • Kan tilegne sig og kritisk vurdere eksisterende undersøgelser og forskning om arbejdsinklusion og andre beskæftigelsesindsatser for udsatte voksne samt formidle forskning på det sociale arbejdes felt
  • Kan reflektere over egen læring og faglige udvikling på et avanceret niveau 
  • Kan kritisk reflektere etisk, teoretisk og metodisk over den konkrete analyses mulighed og begrænsninger.

Undervisningsform

Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, case-arbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter og peerlearning.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnArbejdsinklusion i socialt arbejde med udsatte voksne og unge
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS30
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelWork Inclusion in Social Work with Disadvantaged Groups
ModulkodeKASOA20243A
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS30
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Socialt Arbejde
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet