Socialt arbejde med udsatte voksne og unge er i stigende omfang præget af et fokus på arbejdsinklusion. Arbejde bliver anset som en helt central værdiskabende og identitetsformende aktivitet, og arbejdspladsen bliver betragtet som en afgørende institution for inklusion i samfundet. Mennesker med omfattende psykiske og sociale problemer eller mennesker med helbredsproblemer - unge som voksne - deltager i støttede forløb på arbejdspladser - både for at øge deres chancer for at få et job - og for at hjælpe med mere generel problemhåndtering og livsmestring.
I dette kursus undersøger og diskuterer vi kritisk og konstruktivt, hvordan man kan forstå arbejdsinklusion som både mål og redskab i socialt arbejde.
Vi fokuserer på hvilke teoretiske, historiske og samfundsmæssige perspektiver, der brydes i det politiske, faglige og videnskabelige fokus på arbejdsinklusion: Hvad er potentialerne i at bruge arbejdspladser som arena for inklusionsprocesser for udsatte voksne og unge? Hvilke risici kan vi få øje på? Risikerer et fokus på arbejdsinklusion at medføre disciplinering og blindhed for dybe sociale problemer? Bliver eksklusion for nogle forstærket?
Vi undersøger også, hvordan praktiske, faglige og organisatoriske dilemmaer udspiller sig og håndteres i den professionelle frontlinje: Hvordan kan arbejdspladser fungere som redskaber for socialt arbejde med udsatte voksne og unge? Hvilke udfordringer møder professionelle i arbejdet med arbejdsinklusion? Hvordan håndteres disse udfordringer?
Vi har på AAU et af landets stærkeste forskningsmiljøer på området, og det er derfor med udgangspunkt i egen og andres aktuelle forskning, at dette valgfag tilbyder de studerende indsigt i aktuelle empiriske dilemmaer og udviklingstræk såvel som de seneste teoretiske perspektiver og udviklinger.
Mål:
Kurset vil belyse både teoretiske og praktiske betingelser for
arbejdet med arbejdsinklusion for udsatte grupper og knytte dette
sammen med undersøgelse og diskussion af professionel
beskæftigelsesfaglighed som en specialisering i socialt arbejde.
De studerende får kvalificeret empirisk og teoretisk
forståelse af, hvor komplekst det er at igangsætte og understøtte
inkluderende processer i socialt arbejde i et samspil mellem
forskellige samfundsmæssige aktører. Der sættes desuden fokus på
mødet og samspillet mellem borger, arbejdsplads og professionel, og
hvordan politik bliver oversat til konkret praksis i disse
møder.
I forbindelse med kurset kan vi tilbyde interesserede hjælp med at få forbindelse til praksisaktører, der kan være interesserede i at samarbejde med kandidatstuderende om eksamens- eller udviklingsprojekter.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, case-arbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter og peerlearning.
Prøvens navn | Arbejdsinklusion i socialt arbejde med udsatte voksne og unge |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter
fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af
gældende semesterbeskrivelser |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Work Inclusion in Social Work with Disadvantaged Groups |
Modulkode | KASOA20243A |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |