Semesteret består af 4 fag, som tilsammen dækker semesterets mål:
Indhold
Aktørperspektiver (5 ECTS):
Der fokuseres i undervisningen på aktørpositioner og -perspektiver
og disses betydning for praksis og udvikling af socialt arbejde.
Der lægges vægt på frontlinje arbejde.
Organisatoriske perspektiver (10 ECTS):
Der fokuseres i undervisningen på teorier om bureaukrati,
organisationers socialfaglige indre liv og kultur og teorier om
organisationers forhold til og samarbejde med sin omverden. Der
sættes perspektiv på organisationsudvikling og forandring.
Socialpolitiske perspektiver (10 ECTS):
Der fokuseres i undervisningen på velfærdsstatens idealer,
fremvækst og rolle samt processer i samfundet, der har negative
velfærdskonsekvenser.
Retlige perspektiver (5 ECTS):
Der fokuseres i undervisningen på nogle grundlæggende retlige og
retssociologiske teorier og perspektiver på retten og
retsanvendelse, som kan danne grundlag for en nuanceret forståelse
for rettens rolle i socialt arbejde. Endvidere skal faget give den
studerende et indblik i forvaltningens funktion og udvikling set i
relation til de generelle samfundsmæssige forandringer
Mål
De faglige mål skal forstås som mål inden for de enkelte fag, på tværs af fag og som PBL mål.
Mål for de enkelte fag:
Aktørperspektiver:
Målet for undervisningen er at udvikle den studerendes forståelse
af og teoretiske viden om aktører i socialt arbejde samt disse
aktørers betydning for udviklingen af socialt arbejde. Socialt
arbejde i frontlinjen prioriteres som omdrejningspunkt.
Organisatoriske perspektiver:
Målet for undervisningen er at sætte den studerende i stand til at
analysere det sociale arbejde i dets organisatoriske kontekst. Den
studerende trænes i at analysere organisationer som komplekse
sociale systemer, der indgår i et samspil med andre organisationer
i privat, offentlig og frivillig kontekst.
Socialpolitiske perspektiver:
Der fokuseres i undervisningen på velfærdsstatens idealer,
fremvækst og rolle samt processer i samfundet, der har negative
velfærdskonsekvenser.
Retlige perspektiver:
Målet for undervisningen er at bibringe de studerende et indblik i
flere af de komplekse, modstridende forhold, der præger det sociale
myndighedsarbejde samt de affødte konsekvenser og
retssikkerhedsmæssige problemstillinger i det sociale arbejde.
Mål på tværs af fag:
Det er semesterets ambition, at den studerende i det
problembaserede projekt skal vise, hvordan de fire fag kan anvendes
relevant i forhold til den konkrete problemstilling i projektet.
Problemorienteret mål:
Gennem det empirisk funderede projektarbejde skal den studerende
vise, hvordan PBL er anvendt som et gennemgående styrings- og
læringsprincip i projektet.
Det forventes, at PBL anvendes på et udfoldet/ fordybet niveau.
Endvidere skal den studerende i egen portfolio beskrive, hvordan PBL er anvendt, og hvilken betydning PBL har haft for den studerendes tilegnelse af viden, færdigheder og kompetencer i dette modul. Der lægges vægt på at vise refleksion over den læringsmæssige udvikling.
Ved bedømmelsen af fagene aktørperspektiver, organisatoriske perspektiver, socialpolitiske perspektiver og retlige perspektiver lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig viden om:
Ved bedømmelsen af fagene aktørperspektiver, organisatoriske perspektiver, socialpolitiske perspektiver og retlige perspektiver lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig færdigheder i:
Ved bedømmelsen af fagene aktørperspektiver, organisatoriske perspektiver, socialpolistiske perspektiver og retlige perspektiver lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig kompetencer til:
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, case arbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter. Der skal udarbejdes et projekt, som skal være empirisk forankret.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Aktørperspektiver (5 ECTS)
Organisatoriske perspektiver (10 ECTS)
Socialpolitiske perspektiver (10 ECTS)
Retlige perspektiver (5 ECTS)
Prøvens navn | Det sociale arbejdes kontekster |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter
fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af
gældende semesterbeskrivelser |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | The Contexts of Social Work |
Modulkode | KASOA20242 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |