Semesteret består af 3 fag, som tilsammen udgør det sociale arbejdes felt:
Teorier om socialt arbejde:
Der fokuseres i undervisningen på socialt arbejdes teorier,
perspektiver og metoder.
Teorier om sociale problemer:
Der fokuseres i undervisningen på, hvordan anvendelsen af teorier
med forskellige typer definitioner og forklaringer kan kvalificere
analysen af sociale problemer.
Videnskabsteori og metode:
Der fokuseres i undervisningen på at give de studerende et overblik
over en række forskellige designtyper og dataindsamlingsmetoder.
Desuden præsenteres og diskuteres forskellige videnskabsteoretiske
positioner og problemstillinger.
Mål
De faglige mål skal forstås inden for de enkelte fag, på tværs
af fag og som problemorienterede projektmål –vægtet PBL
progression.
Mål for de enkelte fag:
Teorier om socialt arbejde:
Målet for undervisningen er at udvikle den studerendes viden om,
færdigheder og kompetencer i forhold til kritisk analyse af socialt
arbejdes perspektiver, teorier og metoder samt disses udvikling og
anvendelse i praksis.
Teorier om sociale problemer:
Målet for undervisningen er, at studerende kan anvende begreber og
teori til beskrivelse, forståelse, analyse og forklaring af sociale
problemer.
Videnskabsteori og metode:
Målet for undervisningen er at sætte den studerende i stand til at
tilegne sig og vurdere eksisterende undersøgelser og forskning med
relevans for det sociale arbejde samt selvstændigt at gennemføre
undersøgelser og evalueringer.
Mål på tværs af fag:
Det er semesterets ambition at de studerende i deres
problembaserede projekter skal vise, hvordan de tre fag kan kobles
i analyser af socialt arbejde og komplekse sociale
problemstillinger.
Problemorienteret mål:
Gennem projektarbejdet skal den studerende på et grundlæggende niveau vise at PBL er forstået som et læringsprincip, og hvordan denne tilgang konkret er anvendt i projektet? Endvidere skal den enkelte studerende i en portfolio beskrive, hvilken betydning PBL har haft på tilegnelse af viden, færdigheder og kompetencer i det konkrete modul.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter. Første semester er tilrettelagt således af det meste undervisning er placeret i starten af semesteret, og projektarbejdet placeret i slutningen.
PBL er den overordnede læringsform, og inden for de enkelte læringsmål lægges der ligeledes vægt på forskellige og udvalgte dimensioner af PBL. Bedømmelsen af PBL læringsmål gennem uddannelsen er en progressiv vægtning gennem de forskellige semestre fra et grundlæggende niveau, et udfoldet niveau, et avanceret niveau og et kompetent niveau. Herudover skal den enkelte studerende gennem en individuel portfolio redegøre for den personlige forståelse og anvendelse af PBL som et læringsprincip.
Teorier om socialt arbejde: 10 ECTS
Teorier om sociale problemer: 10 ECTS
Videnskabsteori og metode: 10 ECTS
Prøvens navn | Det sociale arbejdes felt |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Fagene teorier om socialt arbejde, teorier om sociale problemer og
videnskabsteori og metode udprøves med en mundtlig intern eksamen
med individuel bedømmelse på baggrund af gruppebaseret skriftlig
projektrapport. |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter
fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af
gældende semesterbeskrivelser |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Field of Social Work |
Modulkode | KASOA20241 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |