Business Models

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Mål med dette modul er at koble strategiske økonomistyringsinformationer til et kommunikations- og rapporteringsperspektiv. Modulet tager udgangspunkt i de senere års mangfoldighed i supplerende rapportering og belyser den interne og eksterne anvendelse af strategiske informationer.

Modulet tager udgangspunkt i repræsentations- og kommunikationsteori og bruger empirien omkring business models som indgangsvinkel til rapportering og kommunikation med virksomhedens interne og eksterne interessenter.

Læringsmål

Viden

  • demonstrere kendskab til teorier, herunder, repræsentation, kommunikation og transaktionsomkostningsteori
  • demonstrere kendskab til Business models og deres rolle i virksomhedsforståelse
  • demonstrere kendskab til nødvendigheden af strategisk rapportering omkring virksomhedens ’Business model’ for forståelsen af virksomhedens virke, især over for kapitalmarkedet
  • demonstrere kendskab til effekterne af fyldestgørende information og gennemsigtighed

Færdigheder

  • identificere og rapportere omkring virksomhedens ’value drivers’
  • analysere virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser og derfra identificere de centrale nøgletal for værdiskabelse gennem modellen strategisk-system vurdering af organisationer
  • analysere hvordan konkrete virksomheder kan belyse de mest centrale aspekter af deres virke gennem en sådan udvidet rapportering med udgangspunkt i business model begreberne
  • identificere hvilken type strategisk rapportering der er bedst egnet til den enkelte virksomhed

Kompetencer

  • udvikle en strategisk rapportering for en virksomhed fra bunden med udgangspunkt i dens business model
  • kommunikere omkring virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser på en troværdig og fyldestgørende måde
  • skabe gennemsigtighed for interne og eksterne interessenter og dermed minimere informationsrisiko som følge af informations asymmetri

Undervisningsform

Modulet er baseret på forelæsninger, og der anvendes summemøder, gruppediskussioner og plenumdiskussioner i undervisningen. Der må også påregnes oplæg i plenum, ligesom der forudsættes aktiv deltagelse i løsningen af semestrets undervisningscases. Enkelte lektioner er studenterdrevne.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBusiness Models
Prøveform
Mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelBusiness Models
ModulkodeKAORS201615
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerKandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc.
StudienævnStudienævn for Erhvervsøkonomi
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet