Modulet giver den studerende en teoretisk indføring i oplevelsesøkonomi, sammenhængen mellem oplevelser, æstetik og erfaringsdannelse på individuelt såvel som socialt niveau samt et systematisk overblik over relevante digitale oplevelsesteknologier og deres anvendelsesmuligheder.
I denne sammenhæng skal den studerende blive i stand til kritisk at analysere, reflektere og vurdere teknologianvendelse samt æstetiske problemstillinger og virkemidler i allerede eksisterende oplevelsesdesign med henblik på disse teknologiers mulige anvendelser i fremtidige oplevelsesprodukter.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
oplevelsesøkonomi og oplevelsesbegrebets idéhistorie
aktuelle teoridannelser om oplevelser og deres sociale, kulturelle, psykologiske og fysiologiske forudsætninger og sammenhænge
æstetik og æstetiske virkemidler i IT-baseret oplevelsesdesign
digitale teknologityper samt deres oplevelsesmæssige betydning, effekt og anvendelsesmuligheder
teknologiforståelse og digitale teknologiers funktionalitet
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at analysere forholdet mellem oplevelse, bruger, teknologi og kontekst
at udvælge digitale teknologier ud fra oplevelses- og værdimæssige potentialer og relevans
at analysere æstetiske problemstillinger og vurdere anvendelsen af æstetiske virkemidler i tilrettelæggelsen af It-baserede oplevelser
at formidle teoretiske problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at reflektere kritisk over forskellige digitale teknologiers oplevelsesmæssige potentialer og begrænsninger
selvstændigt at kunne afgrænse og udføre en teoretisk og analytisk undersøgelse af oplevelsens æstetiske kendetegn og teknologiske forudsætninger
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Oplevelsesøkonomi, æstetik og oplevelsesteknologier |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden skriftlig hjemmeopgave, hvor den
studerende besvarer det eller de stillede spørgsmål på baggrund af
et til opgaven anført pensum.
Opgavebesvarelsen udarbejdes individuelt. Sideantal: Opgavebesvarelsen skal være på mindst 12 og højest 15 sider. Opgaven bedømmes af eksaminator og censor. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Experience Economics, Aesthetics and Technologies of Experience |
Modulkode | KAOPL202010 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA 1. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.it. i oplevelsesdesign |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |