Modulet omhandler oplevelsesdesigns teoretiske og metodiske grundlag. Modulets hovedkomponent er et teoretisk og metodisk orienteret forløb, hvor den studerende selvstændigt arbejder med en aktuel problemstilling inden for IT-baserede oplevelsesdesigns videnskabelige felt. Hensigten er, at den studerende oparbejder en bevidsthed om og indsigt i det at diskutere og formidle en videnskabelige problemstilling. Den studerendes arbejde udmøntes i en videnskabelig artikel og medfølgende rammesætning, der indplacerer den videnskabelige problemstilling i et genstandsfelt, redegør for den teoretiske og metodiske ramme samt det akademiske bidrag.
I tilknytning til modulet udbydes:
Der tildeles en vejleder til understøttelse af forløbet.
Studienævnet kan på baggrund af en faglig vurdering tillade at modulet afløses gennem ophold ved andet universitet i et omfang svarende til 30 ECTS
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
teori og/eller metode på højeste internationale niveau inden for det valgte emne
det valgte emnes videnskabelige grundlag samt evnen til at reflektere over dette
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at mestre teori og metode inden for it-baseret oplevelsesdesign og på den baggrund opstille nye teori- og/eller analysemodeller
at kunne reflektere over det valgte emnes videnskabelige grundlag
at kunne diskutere og formidle problemstillinger inden for it-baseret oplevelsesdesign i et videnskabeligt artikelformat
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
selvstændigt at igangsætte et arbejde inden for it-baseret oplevelsesdesign, der forudsætter nye løsningsmodeller
at styre en kompleks faglig udviklingsproces for egen faglig specialisering
kritisk at reflektere over det problembaserede projektarbejdes betydning for egen faglig læring
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Teoretisk forløb inden for oplevelsesdesign |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og intern medbedømmer med udgangspunkt i
a) en artikel udformet efter almindelige normer for videnskabelige tidsskrifter på området. Artikeldelen skal være mellem 8 og 15 sider. Artiklens længde er uafhængig af gruppestørrelsen. b) en rammesættende del, hvor den studerende uddyber den forskningsmæssige baggrund for artiklen, særlige aspekter af den udforskede problemstilling, yderligere perspektiver på problemstillingen eller lignende. Den rammesættende del skal være mellem 15 og 20 sider, både for individuelle projekter og grupperapporter. Artiklen og rammesætningen betragtes som gruppens fælles ansvar. Det skriftlige materiale udgør grundlaget for eksamination og der foretages en samlet bedømmelse af det skriftlige materiale og den mundtlige præstation. Litteraturgrundlag: Projektrapporten skal tage afsæt i relevante, kvalificerede akademiske publikationer. Normeret prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse. Projektrapporten og den mundtlige samtale skal demonstrere, at den studerendes opfylder de faglige mål beskrevet ovenfor. |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Theoretical Course in Experience Design |
Modulkode | KAOD202414 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA 3. semester Valgmulighed 2 af 3 |
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.it. i oplevelsesdesign |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |