Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet er et kursusmodul, der omfatter videregående praktisk
træning i at modtage og anvende supervision såvel i gruppe som
individuelt i forbindelse med musikterapiudøvelse i 16
ugers projektorienteret forløb på 3. semester.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- betydning af supervision (individuel, i klynge og i
gruppe) og vigtigheden af at forberede et tema forud for
supervision med anvendelse af audio- eller videoklip
- betydning af egenrefleksion i forhold til udøvelse af
musikterapi, herunder den terapeutiske relation, terapeutrolle,
rammer, metodevalg og teknikker (musikalske og verbale),
tværfagligt samarbejde, relation til pårørende samt etiske
problemstillinger.
- observation og videoanalyse som forskningsmetode med vægt på
den etnografiske tilgang
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at give en fokuseret præsentation og formidling af materiale
fra klinisk praksis med henblik på supervision, og herunder at
udvælge digitale relevante audio- og/eller videoklip
- at anvende supervision i arbejde med tvivlsspørgsmål vedrørende
etiske dilemmaer, klientvalg, specifikke metoder, teknikker og
aktiviteter, kommunikationsmønstre, klientbehov, behandlingsmål,
terapeutidentitet, relationelle problematikker, rammebetingelser og
det tværfaglige samarbejde
- at vurdere og vælge blandt musikterapeutiske teorier, metoder
og redskaber og på baggrund heraf opstille klientmål, udarbejde
skriftlige behandlingsoplæg samt udfærdige
klientrapporter/journaler ud fra konkret praksis i det
projektorienterede forløb
- gennemføre et musikterapeutisk forløb og herunder at mestre
relevante musikterapeutiske metoder og redskaber i forhold til
pågældende klientmålgruppe
- at anvende supervision til at undersøge og reflektere over
problemer og muligheder i den musikterapeutiske proces, herunder
udvikling af egen terapeutidentitet
- at kunne lytte empatisk til medstuderende i klynge- og
gruppesupervision og give relevant og udviklingsfremmende
feedback
- at reflektere over og integrere egne erfarings- og
læringsprocesser i supervisionsforløbene i relation til en kommende
musikterapeutidentitet (terapeutisk portefølje)
- observationsteknikker og videoanalyse som forskningsmetode
bl.a. ift. forberedelse til supervision og formidling af klinisk
materiale.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
- at styre musikterapeutiske arbejdssituationer, der er
komplekse, uforudsigelige og forudsætter løbende revurdering af
terapimål og metoder
- selvstændigt at igangsætte og gennemføre musikterapeutiske
forløb samt indgå i tværfagligt samarbejde og påtage sig et
professionelt ansvar under løbende supervision
- selvstændigt at tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering
- at følge etiske standarder for professionelt musikterapeutisk
arbejde herunder at reflektere over anvendelse af digitale
audio og videofiler på et avanceret niveau
Undervisningsform
Se under § 17 i studieordningen.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Klinisk supervision individuelt og i gruppe |
Prøveform | Skriftlig
Prøven består i udarbejdelse af en skriftlig rapport over
supervisionsforløbet.
Sidetal: Rapporten, som udarbejdes individuelt, skal være på mindst
8 sider og må højst være på 10 sider.
Opgaven bedømmes af eksaminator (supervisor). |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |