Målet med kurset er, at den studerende dels opnår et indblik i centrale kriminologiske forskningsfelter, og dels tilegner sig erfaring med koordinering og gennemførelse af et selvstændigt, analytisk projektarbejde i grupper. Den studerende vil bygge oven på sin viden om centrale kriminologiske teorier gennem den brede vifte af aktuelle kriminologiske forskningsspørgsmål og problemstillinger, som den studerende stifter bekendtskab med på kurset. Den studerende skal således gennem projektarbejde og via indblik i de medstuderendes arbejder lære at omsætte viden om kriminologisk teori og metode til at behandle et aktuelt kriminologisk problemfelt.
Gennem kursets forelæsningsdel vil den studerende få indblik i centrale kriminologiske forskningsfelter, der bl.a. kan relateres til det kriminologiske teori fag. De entrale kriminologiske forskningsfelter kan f.eks. indbefatte ungdomskriminalitet, bandekriminalitet, cyber crime, økonomisk kriminalitet, retsopfattelse, menneskehandel, alternative sanktioner, viktimologi, udsatte boligområder/ghettoisering, AI/machine learning og relevansen heraf. Kurset giver tilmed den studerende indsigt i, hvordan den digitale verden forandrer kriminalitetsbilledet og kriminalitetskontrollen.
Gennem kursets problembaserede projektorganisering, projektarbejde i grupper og vejledningsseminarer vil den studerende få uddybet sine problembaserede læringskundskaber inden for et selvvalgt specialiseret problemfelt. Kurset fokuserer således på at dygtiggøre den studerende i at identificere, analysere og reflektere over et givent kriminologisk problem ved at indsamle og anvende relevant litteratur og indsamle, bearbejde og analysere relevant empiri. Kurset fokuserer ligeledes på at træne den studerende i at samarbejde, organisere et projekt og håndtere potentielle konflikter. Projektarbejdet og vejledningsseminarerne danner rammen for, at den studerende kan dygtiggøre sig i kommunikationsstrategier som videnskabelig projektformidling, kritisk peer-feedback og aktiv lytning. Derudover understøtter projektarbejdet og vejledningsseminarerne den studerende i at arbejde med og reflektere over egen læringsudvikling ved at have indarbejdet strukturerede refleksionsloops, som giver den studerende mulighed for at træne en løbende refleksion og udvikle strategier til forbedring. Gennem kursets projektdel lærer den studerende desuden at anvende online project management styringsredskaber.
Kurset afvikles som forelæsninger og vejledning, hvor sidstnævnte delvist er organiseret som seminarer, hvor den studerendes igangværende arbejde bliver kommenteret af både medstuderende og en anden underviser end vejleder.
20 ECTS
Prøvens navn | Aktuelle kriminologiske forskningsfelter |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Modulet afsluttes med en mundtlig eksamen med udgangspunkt i
projektopgaven, selvvalgt pensum og kursuspensum.
Der kan blive inddraget progressionsspørgsmål under eksamen. |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Current Criminological Research Fields |
Modulkode | KAKRI20225 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.soc. i kriminologi |
Studienævn | Studienævn for Sociologi og Kriminologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |