I modulet lærer de studerende at planlægge komplekse undersøgelser på et kommunikationsvidenskabeligt grundlag. Der lægges vægt på metodologisk konsistens på tværs af videnskabsteori og metode, refleksion over konsekvenser af forskellige videnskabelige tilgange, samt tilrettelæggelsen af kommunikationsvidenskabelige undersøgelser.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
kommunikationsfaglige paradigmer, metodologier og videnskabelige metoder
sammenhængen mellem videnskabsteori, videnskabelig metode og teorivalg i videnskabelige undersøgelser med kommunikationsfaget som genstandsfelt.
videnskabelighed i kommunikationsfaglige undersøgelser og undersøgelsesmetoder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at forbinde et videnskabeligt, kommunikationsfagligt undersøgelsesspørgsmål og analyser på konsistent vis med et videnskabsteoretisk grundlag for undersøgelsen
selvstændigt at tilrettelægge kommunikationsfaglige, komplekse og konsistente undersøgelser og forskningsprojekter, herunder valg af undersøgelsesobjekt, metode og teori
at vurdere og reflektere over konsekvensen af forskellige metodiske og teoretiske tilgange til kommunikationsfaglige undersøgelser
Den studerende skal gennem modulet opnå kompettencer til:
selvstændigt at tilrettelægge kommunikationsfaglige undersøgelser og forskningsprojekter i specifikke kontekster i praksis
at reflektere over grundlaget for videnskabelige undersøgelser af kommunikationsfaglige problemstillinger
at arbejde selvstændigt og indgå i fagligt samarbejde i relation til tilrettelæggelse af kommunikationsfaglige undersøgelser
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Forskningsmetodologi |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven kan bestås ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i
undervisningen, herunder fremmøde, indløsning af opgaver og
deltagelse i øvelser.
Reeksamen: Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige del af opgavebesvarelsen må højst være på 8 sider og udarbejdes individuelt. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Research Methodology |
Modulkode | KAKOM202018 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA 1. semester |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |