I modulet arbejdes der med de studerendes evne til at reflektere over egne og kommunikationsfagets etiske, filosofiske og værdimæssige grundantagelser og dialog- og menneskesyn. Hovedfokus er praksisorienteret, idet fokus ligger på, hvordan indsigt i filosofiske grundantagelser og værdier bag konkrete professionelle dialog- og kommunikationsformer kan bane vej for nytænkning og innovation. Træning i sokratiske og undringsbaserede dialogformer vil hjælpe de studerende til at designe dialog- og kommunikationsforløb, der er værdiafklarende og innovative. Der vil blive undervist i dialogisk retorik og etik ikke kun i forbindelse med interpersonel og face-to-face kommunikation, men også i tilknytning til digitale mediers betydning for vores forståelse af menneskesyn, mellemmenneskeligt samvær, livskvalitet og etik.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af:
dialog- og kommunikationsfilosofi i et fænomenologisk og hermeneutisk perspektiv
dialogteori og teori om de eksistentielle og etiske dimensioner i innovationsprocesser
dannelses- og retorikteori i tilknytning til sokratiske dialogprocesser
forskningsproblematikker i tilknytning til diskurser om dannelse i en digitaliseret tidsalder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at beskrive og analysere interpersonel kommunikation i et dialogfilosofisk og fænomenologisk perspektiv
at analysere og kvalificere filosofiske antagelser, værdier og etik indlejret i kommunikationsteori og kommunikationspraksisser, herunder også digitale medier
at reflektere over og kvalificere dialogisk retorik og dannelse i sokratiske og værdiafklarende samtalepraksisser
at vurdere og vælge humanistiske forskningstilgange, der kan undersøge og problematisere, hvad det ’særligt menneskelige’ er
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at kunne anskue særlige praktiske dialog- og kommunikationssituationer ud fra en værdiorienteret, etisk og filosoferende tilgang
at kunne facilitere sokratiske dialog- og dannelsesprocesser i professionelle sammenhænge med henblik på styrkelse af personers og gruppers værdiafklaring og forundringsevne
selvstændigt at kunne planlægge og facilitere værdibaserede dialoger med udgangspunkt i viden om dialogisk retorik og dannelse
selvstændigt at kunne analysere og anvende relevant dialog- og kommunikationsfilosof i tilknytning til den digitale tidsalders betydning for mennesket og dets erfaring og forståelse af etik, livskvalitet og mellemmenneskelige værdier
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Dialog- og Kommunikationsfilosofi i praksis og som innovativt værktøj |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 7-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål inden for fagområdet. Opgavebesvarelsen må højst være på
15 sider og udarbejdes individuelt.
Opgaven bedømmes af eksaminator og intern medbedømmer. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Valgfagsbeskrivelser opdateres løbende på studiets hjemmeside: https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/
Engelsk titel | Dialogue and Communication Philosophy in Practice and as an Innovative Tool |
Modulkode | KAKDMVM2032 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA valgfag 2. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i kommunikation |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |