Evnen til at kommunikere forskning, evidens, og data i politiske beslutningsprocesser bliver mere og mere central. Med nutidens store udfordringer som klima, energi, sundhed, sikkerhed og digitalisering er det afgørende at forstærke dialogen mellem forskning og policy-udvikling, således at demokratiske beslutningstagere og institutioner får adgang til den seneste og bedste forskningsbaserede rådgivning.
Modulets formål er at give de studerende indsigt i teoretiske og metodiske tilgange til at forstå sociale, politiske, økonomiske, epistemiske, organisatoriske og kulturelle faktorer med betydning for udformning og implementering af forskningsbaseret politisk rådgivning. Disse færdigheder skal hjælpe den studerende med at forstå, analysere og håndtere formidlingsmæssige udfordringer i spændingsfeltet mellem forskning, evidens og rådgivning på den ene side og politisk kommunikation, beslutningsprocesser og værdier på den anden side. Kurset inddrager litteratur og cases, der omhandler politisk og videnskabelig rådgivning, evidensbaserede beslutningsprocesser, vidensinstitutioners demokratiske funktion samt organisering af politiske rådgivningsforløb. Desuden inddrages forskellige teoretiske perspektiver på forskning og forskningskommunikation, herunder teorier og modeller om syntetisering af forskningsresultater, oversættelse til praksis, værdier i forskning, formidling af usikkerhed samt forskningsevaluering.
Kurset bringer metoder og teori i spil i forhold til en bred samling af empiriske eksempler på politiske rådgivningsprocesser, hvor forskere og andre eksperter har formidlet viden til politiske beslutningsprocesser. De studerende får her mulighed for at applicere teoretiske begreber samt afprøve og kritisk reflektere over forskellige analysestrategier. Modulet betjener sig af en blanding af teoretiske modeller og praktiske eksempler og vil være baseret på interaktive gruppeøvelser og eksperimenterende undervisningsformer, hvor der inddrages eksperter og rådgivere fra bærende danske institutioner.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af:
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at gennemføre kritisk vurdering af konkrete politiske rådgivningsprocesser ud fra forskellige teoretiske positioner
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer i:
Der henvises til §17
Prøvens navn | Politisk rådgivning |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og
den interne medbedømmer med udgangspunkt i et af den/de studerende
udarbejdet digitalt visuelt design samt relevant argumentation
herfor.
Sidetal: Den skriftlige argumentation for det digitale visuelle design må højst være på 5 sider pr. studerende, højst 10 sider ved individuelle opgaver, dog maksimalt 15 sider pr. gruppe. Normeret prøvetid: 15 min. pr. studerende + 5 minutter til gruppen. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Valgfagsbeskrivelser opdateres på studiets hjemmeside: https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/
Engelsk titel | Political Advice |
Modulkode | KAKDMV202441 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA valgfag 2. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i kommunikation |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |