På modulet arbejdes med teorier og metoder til design og udvikling af IKT-systemer. Der introduceres til centrale designtilgange, processer og værktøjer og der inddrages både funktionelle, æstetiske, data-drevne og læringsmæssige designprincipper. Der er fokus på interaktionen mellem bruger og teknologi, samt ibrugtagning herunder forståelse og tilrettelæggelse af sociale praksisser, politikker og kulturer omkring IKT-systemer.
Akademisk vejledning vil blive tilbudt i forbindelse med det problemorienterede projektarbejde.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
designtilgange, processer- og værktøjer
evaluering, implementering og ibrugtagning af IKT-design
interaktionsdesign og informationsarkitektur
design med henblik på læring, oplevelse og brugbarhed
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
kritisk og konstruktivt at kunne vurdere og vælge metoder til design, udvikling, implementering og ibrugtagning af IKT
kritisk og konstruktivt at kunne designe og evaluere informationsarkitektur og interaktion for IT-systemer
at kunne analysere og omsætte empiriske data som grundlag for beslutninger omkring design, implementering, evaluering og ibrugtagning
kritisk at kunne vurdere sit designs rolle i samfund, organisationer og for individet
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at påtage sig professionelt ansvar for at planlægge og facilitere samarbejde med brugere og aftagere samt forholde sig kritisk og konstruktivt til formulering af problemstillinger
at kunne omsætte viden til praksis, herunder planlægge og lede design -, udviklings og -implementeringsprocesser
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Design og udvikling af IKT |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og intern medbedømmer med udgangspunkt i det skriftlige arbejde,
hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med
andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som
gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør grundlaget for
eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse
af projektrapporten og den mundtlige præstation.
Litteraturgrundlag: Projektrapporten skal tage afsæt i relevante kvalificerede akademiske publikationer. Sidetal: Projektrapporten skal minimum være på 15 sider og maximum 20 sider pr. studerende (dog maximum 30 sider ved individuel studerende) Normeret prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Eventuel reeksamen afholdes på grundlag af en revideret projektrapport. Projektrapporten og den mundtlige samtale skal demonstrere, at den studerendes opfylder de faglige mål beskrevet ovenfor. Ved en mundtlig gruppe-prøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse. |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Design and Development of ICT |
Modulkode | KAIV202433 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.it. i informationsvidenskab |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |