Modulet lærer den studerende, hvordan man studerer brugere og deres interaktion(er) med informations- og IKT-systemer i kontekst.
De studerende vil blive introduceret til forskellige stadier af brugerinddragelse, såvel som datadrevne forskningsmetoder til dataindsamling, behandling, analyse og visualisering i relation til områderne brugerundersøgelser og informationsadfærd. Dette inkluderer tilegnelse og anvendelse af viden om digital praksis, organisationskultur, digital kultur og kognitive, emotionelle aspekter i relation til enkeltpersoner, grupper og organisationer.
Akademisk vejledning vil blive tilbudt i forbindelse med det problemorienterede projektarbejde.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
brugerstudier i kontekst og forståelse af metoder til brugerstudier og informationspraksis baseret på højeste internationale forskning
kvalitative og kvantitative metoder til dataindsamling og -analyse
videnskabelige problemstillinger i relation til brugerstudier og informationspraksis
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
på en faglig kvalificeret måde at kunne vurdere og vælge mellem informationsvidenskabelige empiriske metoder og undersøgelser med henblik på at tilrette og gennemføre brugerstudier
at kunne generere designspecifikationer eller videnskabelig viden på baggrund af brugerstudier
at mestre kvalitativ og kvantitativ dataanalyse og -metode til problemløsning
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
selvstændigt at kunne igangsætte og gennemføre brugerstudier og påtage sig professionelt ansvar over for brugere og samarbejdspartnere
at kunne planlægge og styre samarbejds- og undersøgelsesprojekter, der er komplekse og uforudsigelige
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Brugerstudier og informationspraksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og intern medbedømmer med udgangspunkt i det skriftlige arbejde,
hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med
andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som
gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør grundlaget for
eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse
af projektrapporten og den mundtlige præstation.
Litteraturgrundlag: Minimum 1000 standardsider vejledergodkendt, selvvalgt litteratur i tilknytning til projektet. Sidetal: Projektrapporten skal minimum være på 10 sider og maximum 15 sider pr. studerende (dog maximum 20 sider ved individuel studerende) Normeret prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Projektrapporten og den mundtlige samtale skal demonstrere, at den studerendes opfylder de faglige mål beskrevet ovenfor. Ved en mundtlig gruppe-prøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | User Studies and Information Behaviour |
Modulkode | KAINFOS202D |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA 1. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.it. i informationsvidenskab |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |