Programmering og prototyping

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet har fokus på grundlæggende programmering og introducerer til computer teknologi / software engineering, og udvikling af prototyper.

Modulet kan vælges som specialiseringsområde.

Der arbejdes med programmering, programmeringssprog og prototypeværktøjer.

Kurset organiseres via ugentlige kodnings- og prototypeopgaver, for eksempel i software development, begreber og teknikker.

Disse opgaver ligger til grund for prøven 

Læringsmål

Viden

  • centrale programmeringsbegreber og deres anvendelse i praksis

  • grundlæggende forståelse af internettets infrastruktur

  • eksisterende platforme som udgangspunkt for udvikling af nye applikationer

  • databasers rolle og brug i udvikling af applikationer

  • closed og open source licensing modeller

  • roller og processer i software teams

Færdigheder

  • at beskrive og udvikle en software ide

  • genkende og forstå praksisser for kodning

  • udvikle og forbedre designs via iterationer og validering

  • anvende designredskaber i forhold til beskrivelse og udvikling af nye systemer

  • udvikle funktionelle softwarespecifikationer

Kompetencer

  • at arbejde med softwareudvikling som en læringsproces

  • udvælge relevante teknologier til innovative udviklingsprocesser

  • forstå og anvende principper for it-sikkerhed og privacy

  • indgå i softwareudviklingsprocesser og forstå hvordan disse organiseres

Undervisningsform

Vedrørende undervisningsform henvises til studieordningens §17.

Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet.

Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at de studerende udvikler og præsenterer en prototype.

Prøver

Prøvens navnProgrammering og prototyping
Prøveform
Skriftlig
Skriftlig opgave som udarbejdes på baggrund af en udviklet prototype. Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at de studerende udvikler og præsenterer en prototype. De studerende kan arbejde i grupper på max tre studerende om programmeringsprojektet, men den skriftlige opgave udarbejdes individuelt.
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProgramming and prototyping
ModulkodeKAIIOL20194
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Læring, IT og Organisation (LIO)
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet