Specialemodulet består af udfærdigelsen af et speciale om et emne, som den studerende frit vælger inden for uddannelsens faglige rammer. Kandidatspecialet kan være en enten teoretisk, metodisk eller analytisk orienteret afhandling eller være orienteret mod teoretisk og metodisk baseret praktisk og konstruktiv design og implementering.
Studielederen godkender opgaveformulering og afleveringstidspunkt for kandidatspecialet samt i tilknytning hertil en plan for vejledningen af den studerende.
Der stilles en specialevejleder til rådighed for den studerende/de studerende i tilknytning til det problemorienterede specialearbejde
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
teori og metode inden for det interaktive, digitale mediefaglige område på højeste internationale niveau
identifikation af interaktive, digitale medievidenskabelige problemstillinger
forskningsarbejdets betingelser og implikationer samt videnskabelig redelighed og forskningsetik
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
selvstændigt og systematisk at skabe et overblik over relevant eksisterende viden inden for specialets emne
selvstændigt at vælge fagrelevante videnskabsteoretiske, teoretiske, metodiske og analytiske tilgange af relevans for specialeemnet samt at begrunde og kritisk reflektere over disse faglige valg og prioriteringer
at anvende, videreudvikle og kritisk reflektere over teorier, metoder og indsatser af relevans for specialeemnet
at tilrettelægge og gennemføre videnskabelige undersøgelser på et interaktivt, digitalt mediefagligt grundlag
at strukturere og formidle den opnåede viden til fagfæller samt en akademisk offentlighed inden for det interaktive, digitale mediefaglige område
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
selvstændigt og systematisk at søge viden og udvælge og redegøre herfor samt planlægge og gennemføre udforskningen af emner inden for det interaktive, digitale mediefaglige område
at argumentere for tilvalg og fravalg med hensyn til de anvendte teorier og metoder samt med hensyn til det eventuelle empiriske materiale og/eller de designmæssige aspekter
at arbejde selvstændigt, kritisk reflekteret og problemorienteret inden for det interaktive, digitale mediefaglige område
at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i relation til det interaktive, digitale mediefaglige område
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og censor med udgangspunkt i en specialerapport, hvad enten dette
er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre.
Specialerapporten betragtes som gruppens fælles ansvar. Ved prøven
skal den/de studerende demonstrere viden, færdigheder og
kompetencer i overensstemmelse med de angivne læringsmål for
kandidatspecialemodulet.
Kandidatspecialet inkl. et 1-2 siders resume på et fremmedsprog (se nedenfor) udgør grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Der udarbejdes et resume på engelsk på mindst 1 og højst 2 sider. Litteraturgrundlag: Projektrapporten skal tage afsæt i relevante kvalificerede akademiske publikationer. Sidetal: Kandidatspecialet skal være på mindst 35 og må højst være på 70 sider pr. studerende, højst 80 sider ved individuelt udarbejdede specialer. Normeret prøvetid ved én studerende 45 minutter, ved to studerende 75 og ved tre studerende 100 minutter. Prøven skal dokumentere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for modulet. |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Master’s Thesis |
Modulkode | KAIDM20244 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA 4. semster |
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.it. i interaktive digitale medier |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |