Modulet giver de studerende generel viden om strategisk design og projektledelse og giver dem mulighed for at tilegne sig kompetencer til metodisk at gennemføre et projekt af strategisk karakter. Endvidere indgår formidlingen af strategiske digitale designprojekter. De studerende lærer at analysere, vurdere og designe interaktive digitale medier i relation til interessenter, formål, kontekst og proces i et strategisk perspektiv. Fagspecifik videnskabsteori understøtter modulets arbejde.
I tilknytning til det problemorienterede projektarbejde tilbydes faglig vejledning.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
teorier og metoder inden for projektledelse og produktledelse, herunder specielt ledelse og styring af innovative processer
strategisk design, forstået som kombinationen af teknologiske, brugerorienterede og forretningsmæssige aspekter
fagspecifik videnskabsteori i en kontekst af generel videnskabsteori og teknologiforståelse med henblik på at kunne reflektere over modulets faglige områder og kunne identificere videnskabelige problemstillinger
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at anvende teorier, metoder og teknikker inden for strategisk design og produkt- og projektledelse og på baggrund heraf opstille nye analyse- og løsningsmodeller
at analysere, vurdere og designe samt arbejde med forskningsbaseret formidling af interaktive digitale produkter i relation til interessenter, formål, kontekst og proces
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at organisere og styre arbejds- og designsituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller samt opretholde et sideløbende fokus på teknologi, brugere og forretning
at reflektere videnskabsteoretisk over modulets designprocesser og –produkter
at udarbejde og fremlægge forskningsbaseret og adækvat formidlingsmateriale i forhold til aktuel designløsning, interessenter og procesforløb
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Strategisk design og projektledelsesformer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og intern medbedømmer med udgangspunkt i det skriftlige arbejde,
hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med
andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som
gruppens fælles ansvar.
Projektrapporten udgør grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Litteraturgrundlag: Minimum 1250 standardsider vejledergodkendt, selvvalgt litteratur i tilknytning til projektet. Sidetal: Projektrapporten skal minimum være på 15 sider og maximum 20 sider pr. studerende (dog maximum 30 sider ved individuel studerende) Normeret prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Projektrapporten og den mundtlige samtale skal demonstrere, at den studerendes opfylder de faglige mål beskrevet ovenfor. |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Strategic Design and Project Management |
Modulkode | KAIDM20204 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA 2. semester |
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.it. i interaktive digitale medier |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |