Modulet har til formål at gøre den studerende i stand til at anvende sin valgte filosofiske profil i praksis. For at gøre det skal den studerende i dette modul omsætte tidligere tilegnet teori og metode til konkret handling via gennemførslen af et projektorienteret forløb. Det kan ske i en virksomhed, et politisk parti, en kommune etc. Dertil tilbydes undervisning, samt vejledning i tre etaper: inden, under og efter det projektorienterede forløb. Inden hjælpes den studerende med at etablere og udvikle en god, forberedt kontakt med værtsstedet for det projektorienterede forløb. Under gives der vejledning, herunder i forhold til den studerendes rolle i organisationen/virksomheden. Efter får den studerende mulighed for at fremlægge og få respons på sin bearbejdede viden fra organisationen/virksomheden.
Senest den dag, hvor samarbejdet med en konkret organisation eller virksomhed påbegyndes, skal en kontrakt på dette samarbejde sendes til studienævnssekretæren for Anvendt filosofi.
Se studieordningens §17.
Prøvens navn | Filosoffen i praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
En kombineret skriftlig og mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt
eller i samarbejde med andre. Projektrapporten betragtes som
gruppens fælles ansvar. Projektrapporten/det skriftlige arbejde
udgør grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages
en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige
præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende
eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en
individuel bedømmelse af den studerendes præstation.
Bedømmelsen vurderer i hvilken grad den studerende opfylder projektmodulets læringsmål og sker på grundlag af en helhedsvurdering af projektrapporten, fremlæggelsen, den fælles diskussion og de individuelle spørgsmål. Projektrapporten, herunder at den også er tilfredsstillende hvad angår krav til formuleringsevne og sproglig korrekthed, indgår med andre ord i det samlede bedømmelsesgrundlag, men der gives ikke en selvstændig karakter for den. Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i den/de studerendes udarbejdede projektrapport. Den studerende skal skrive en rapport (max 6 studerende pr. gruppe), hvor der, gennem inddragelse af relevant teori, redegøres for og reflekteres over ens rolle i den praksis, man har beskæftiget sig med. Herunder analyseres og diskuteres det, hvorvidt og hvordan man har evnet at bidrage til den pågældende praksis, samt hvilke problemstillinger der knytter sig til filosoffens engagement og involvering i det praksisfelt, hvor den studerende har afviklet sit praksisophold. Såfremt den studerende har gennemført et praksisophold, hvor det kun har været muligt at indsamle empiri, men uden at den studerende har haft mulighed for at gennemføre filosofisk tilrettelagte aktiviteter, gennemføres en analyse af empirien og det diskuteres, hvordan man på baggrund af denne empiri ville kunne anvende filosofisk teori i den pågældende praksis. Den skriftlige rapport forsvares ved mundtlig eksamen. Sideantal: Min. 15 og max. 20 sider pr. studerende. Prøvetid: Prøvetiden er normeret til 45 minutter i alt ved individuelle prøver, herunder votering og tilbagemelding. Ved grupper max. 2 timer. Prøvetiden er den samlede prøvetid for modulerne "Filosofien i praksis" og "Filosoffen i praksis". |
ECTS | 25 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | The Philosopher in Practice |
Modulkode | KAFIL20234 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 25 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i anvendt filosofi og (tilvalg) |
Studienævn | Studienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |