Markedsret

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Den studerende skal opnå viden om grundlæggende konkurrence- og markedsføringsret.

Læringsmål

Viden

  • Om grundlæggende konkurrenceret (adgangen til markedet, prisdannelsen og markedsfortrængning); og
  • Om grundlæggende markedsføringsret (korrekt markedsadfærd)

Færdigheder

  • At redegøre for indholdet af grundlæggende konkurrence- og markedsføringsret;
  • At identificere konkurrence- og markedsføringsretlige problemer ud fra et komplekst materiale;
  • At analysere konkurrence- og markedsføringsretlige problemstillinger, argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter; og
  • At formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.

Kompetencer

  • At anvende den juridiske metode på konkurrence- og markedsføringsretlige spørgsmål;
  • At kvalificere og relatere juridiske problemer inden for konkurrence- og markedsføringsretten;
  • At kunne vurdere og analysere reglernes indhold og begrundelse; og
  • At formulere sig klart og velstruktureret om konkurrence- og markedsføringsretten med anvendelse af korrekt terminologi.

Undervisningsform

  • Forelæsninger
  • Faciliteret studenteraktivitet mellem forelæsningerne – foregår blandt andet i administrativt fastsatte studiegrupper.
  • Skriftlige øvelsesopgaver (peer2peer feedback)

Omfang og forventet arbejdsindsats

  • 270 timer

Eksamen

Prøver

Prøvens navnMarkedsret
Prøveform
Skriftlig
4 timers eksamen
ECTS10
Tilladte hjælpemidler• Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen: Alle
• Internetadgang: Ingen
• Der må kun medbringes én elektronisk enhed til eksamen (fx én bærbar computer eller én tablet i alt)
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Faget er samlæst med Markedsret for jura, 5. semester.

Fakta om modulet

Engelsk titelMarket Law
ModulkodeKA-EJ-13-3
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.merc. (jur.)
StudienævnJuridisk Studienævn
InstitutJuridisk Institut
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Litteratur

OBS litteratur er først endelig 3 uger før semesterstart!

  • Caroline Heide-Jørgensen: Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret, Djøf Forlag, seneste udgave