Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Kemisk ligevægt 2 samt Kemisk fysik eller andet
projektmodul/sikkerhedskursus med tilsvarende introduktion til
sikkerhed i laboratoriet
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne
- redegøre for reaktionsmekanismerne i syntese af materialer ved
sol-gel og hydrotermiske metoder
- forklare kriterier for udvælgelse af analytiske teknikker til
analyse af prøver ud fra kendskab til materialeegenskaber og
anvendelse
Færdigheder
- anvende principperne for kolloide suspensioners
stabilitet/instabilitet til at stabilisere uorganiske
nano-kolloider
- vælge og anvende passende reaktionsmekanismer til syntese af
oxidmaterialer
- udføre praktiske forsøg med anvendelse af uorganiske materialer
fra sol-gel eller hydrotermisk synteser
- formulere relevante problemer, som kan danne grundlaget for den
problembaserede tilgang til projektet
- opbygge og udarbejde en elektronisk projektrapport efter
fagområdets normer, inddrage relevant litteratur, benytte korrekt
fagsprog samt formulere og formidle projektets problemstilling og
resultater skriftligt, grafisk og mundtligt på en fagligt begrundet
og sammenhængende måde
- benytte relevant software til at præsentere, analysere og
visualisere teorier, modeller, hypoteser og data skriftligt såvel
som mundtligt
- begrunde valg af litteratur, metoder, modeller og andre
redskaber benyttet i projektarbejdet samt vurdere projektets
problemstilling og resultater i relevant faglig og teoretisk
kontekst samt i relation til faglitteraturen
Kompetencer
- varetage planlægning, gennemførelse og styring af et
problemorienteret projekt og håndtere komplekse og
udviklingsorienterede opgaver under projektarbejdet og selvstændigt
bidrage til projektgruppens arbejde og resultater
- identificere egne læringsbehov for fortsat udvikling og
videreuddannelse indenfor fagområdet
Undervisningsform
Omfang og forventet arbejdsindsats
450 arbejdstimer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Uorganisk kemisk syntese |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |