Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Industrielle processer 2 samt Eksperimentel miljømikrobiologi,
Kemisk fysik, Eksperimentel mikrobiologi eller andet
projektmodul/sikkerhedskursus med tilsvarende introduktion til
sikkerhed i laboratoriet.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektet giver den studerende praktisk erfaring med at udvælge,
designe, og anvende procesteknologi i forbindelse med oprensnings-
og produktionsprocesser. Projektet opbygges typisk omkring udvalgte
enhedsoperationer og/eller en kemisk eller mikrobiologisk reaktor.
Processerne undersøges eksperimentelt og beskrives og
karakteriseres mht. støkiometriske og kinetiske parametre, og der
udvikles og anvendes modeller til beskrivelse og optimering af
processen. Projektet kan udføres i samarbejde med en ekstern
virksomhed.
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne
- beskrive forskellige typer at procesudstyr, principperne i
hvordan det fungerer, samt hvor og hvordan det anvendes
- gøre rede for hvordan kemiske og biologiske processer udnyttes
i procesteknologiske sammenhænge
- gøre rede for fysiske transportprocesser udnyttes i
procesteknisk udstyr, og hvordan de påvirker såvel oprensnings- som
produktionsprocesser
Færdigheder
- anvende og sammensætte procesteknisk udstyr i praktiske
situationer
- dimensionere og optimere procesteknisk udstyr på grundlag af
teoretiske overvejelser og eksperimentelle data
- formulere relevante problemer, som kan danne grundlaget for den
problembaserede tilgang til projektet
- opbygge og udarbejde en elektronisk projektrapport efter
fagområdets normer, inddrage relevant litteratur, benytte korrekt
fagsprog samt formulere og formidle projektets problemstilling og
resultater skriftligt, grafisk og mundtligt på en fagligt begrundet
og sammenhængende måde
- benytte relevant software til at præsentere, analysere og
visualisere teorier, modeller, hypoteser og data skriftligt såvel
som mundtligt
- begrunde valg af litteratur, metoder, modeller og andre
redskaber benyttet i projektarbejdet samt vurdere projektets
problemstilling og resultater i relevant faglig og teoretisk
kontekst samt i relation til faglitteraturen
Kompetencer
- varetage planlægning, gennemførelse og styring af et
problemorienteret projekt og håndtere komplekse og
udviklingsorienterede opgaver under projektarbejdet og selvstændigt
bidrage til projektgruppens arbejde og resultater
- identificere egne læringsbehov for fortsat udvikling og
videreuddannelse indenfor fagområdet
Undervisningsform
Omfang og forventet arbejdsindsats
450 arbejdstimer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Procesteknologi i kemi, miljø og bioteknologi |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Der henvises til eksamensplanen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |