Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i Almen biologi
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset er opbygget af forelæsninger og øvelser, hvor studenterne
skal analysere dyrs morfologi ved selvstudium og dissektion, samt
kollokvier, hvor de studerende i grupper skal forberede en
redegørelse af en udleveret videnskabelig afhandling.
I forelæsningerne gennemgås dyreriget hierarkisk, og der
redegøres for evolution, systematik og taksonomi, grundlæggende
morfologi og adaptation til forskellige økologiske nicher, samt de
vigtigste evolutionære tendenser indenfor hver dyregruppe. Desuden
gennemgås forskellige problemstillinger der er forbundet med
opretholdelsen af grundlæggende livsfunktioner for dyr i deres
naturlige omgivelser, såsom det strukturelle system og
skeletopbygning, nervesystemet, sanseorganer, fødeoptag og
fordøjelsessystemet, og disses funktion for dyrs evne til at
fungere i deres naturlige omgivelser.
Kurset indeholder bl.a.:
- Introduktion til alle større dyrerækkers grundlæggende
bygningsplan og embryonaludvikling
- Alle større dyrerækkers morfologi gennemgås ved forelæsning og
dissektionsøvelser, hvor funktionelle og evolutionære aspekter ved
organismers og enkeltorganernes struktur spiller en central
rolle
- Vævenes struktur og funktion
- Invertebrater og vertebraters morfologi
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne
- Redegøre for de basale karakteristika samt de vigtigste
evolutionære tendenser, der kendetegner de store dyregrupper på
højere taksonomisk niveau
- Redegøre for de vigtigste anatomiske tilpasninger til
forskellige økologiske nicher samt udvise forståelse for konvergent
udvikling som løsning på samme økologiske problemstillinger i
forskellige dyregrupper
- Identificere og henføre forskellige organismer til systematisk
placering i dyreriget på baggrund af deres opbygning og struktur og
beskrive hvordan forskellige dyr er tilpasset/udviklet
- Redegøre for basale problemer indenfor systematik, f.eks.
parafyletiske grupper
Færdigheder
- Identificere og henføre forskellige organismer til systematisk
placering i dyreriget på baggrund af deres opbygning og struktur,
og beskrive hvordan forskellige dyr er tilpasset/udviklet
- Anvende viden om organismernes opbygning til beskrive deres
funktion i økosystemer
- Foretage grundlæggende dissektion af såvel hvirvelløse dyr som
hvirveldyr
- At beskrive og sammenligne alle større dyregruppers anatomi,
systematik og økologi, samt forstå sammenhængen mellem dyrenes
form, funktion og udvikling. Desuden at sætte de studerende i stand
til at kunne redegøre for dyrerigets evolution, og redegøre for
dyrs biologi og tilpasninger til miljøet.
- At give de studerende grundlæggende færdigheder indenfor
dissektion.
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- Forelæsninger
- Klasseundervisning
- Projektarbejde
- Workshops
- Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- Lærerfeedback
Omfang og forventet arbejdsindsats
150 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Zoologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |