Modulets indhold, forløb og pædagogik
I projektmodulet skal de studerende designe og gennemføre en
videnskabelig undersøgelse, hvor de registrerer/indsamler,
analyserer og vurderer relevante data i relation til fysisk
aktivitet eller træning og dennes betydning for sundhed og/eller
præstation. De skal med udgangspunkt i teorier eller
teoretiske modeller forankret i relevant litteratur på
internationalt niveau kunne diskutere og vurdere eksempler på
træning for sundhed og/eller præstation.
Læringsmål
Viden
Studerende der gennemfører modulet:
- kan redegøre for, hvordan analyse af fysiske arbejdskrav til
udvalgte idrætsdiscipliner eller motionsaktiviteter kan
gennemføres og i hvilken udstrækning, der kan anvendes
digitale og analoge værktøjer
- kan forklare, hvorledes udvalgte tests og målemetoder kan
bruges til at evaluere specifikke aspekter af et individs fysiske
kapacitet eller sundhed
- kan forklare, hvorledes disciplinspecifikke træningsprogrammer
og andre interventioner baseret på arbejdskrav og kapacitetskrav
kan forbedre fysisk præstationsevne samt individets
sundhedstilstand
- forstår videnskabelige kommunikationsprocesser relateret til
konferencepræsentationer og publicering af videnskabeligt materiale
i ’peer-review’
tidsskrifter
Færdigheder
Studerende der gennemfører modulet:
- kan analysere fysiske arbejds- og kapacitetskrav til udvalgte
idræts- og motionsaktiviteter baseret på relevant biomekanisk samt
arbejds- og træningsfysiologisk viden
- kan udføre laboratorie- og/eller felttests af udvalgte variable
med relevans for arbejdskravs- og kapacitetsanalyse eller som
vurdering af træningsinterventioner
- kan formidle projektarbejdets resultater i form af et abstract
og en artikel i henhold til anerkendt videnskabelig praksis
- kan strukturere en mundtlig præsentation af et videnskabeligt
arbejde og inddrage relevante digitale hjælpemidler i
præsentationen
- kan strukturere dokumentation af forsøg i henhold til
videnskabelig praksis
- kan anvende projektarbejde som studieform inden for det
idrætsvidenskabelige område, herunder relevante digitale eller
analoge metoder til planlægning og styring af
projektarbejdet
Kompetencer
Studerende der gennemfører modulet:
- kan på et videnskabeligt grundlag vurdere sammenhænge mellem
fysiske arbejdskrav og individers fysiske kapacitet
- kan på et videnskabeligt grundlag vurdere betydningen af fysisk
aktivitetsniveau eller træningsinterventioner for individers
fysiske sundhedstilstand eller præstationsevne
- kan kritisk reflektere over den anvendte litteratur og
identificere relevante videre undersøgelser
- kan identificere og formulere en problemstilling, der kan
belyses med metoder, som anvendes inden for idrætsvidenskaben
- kan identificere parametre med betydning for etablering af et
fællesskab med fokus på faglig udvikling inden for det
idrætsvidenskabelige område
- kan inddrage projektgruppens forskellige erfaringer i
tilrettelæggelsen af projektgruppens arbejds- og læreproces i et
idrætsvidenskabeligt projekt
- kan kritisk reflektere over den videnskabelige formidling af
eget projektarbejde
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Træning for sundhed og præstation |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Berit Lund
Sørensen.