Målet med modulet er at sætte den studerende i stand til at analysere og formidle udvalgte samfunds, kulturers og fænomeners historiske udvikling over et længere tidsforløb.
Som ramme om projektskrivningen udbydes undervisning i form af en eller flere seminarrækker. Undervisningens indhold og form udfoldes i semesterbeskrivelsen.
Undervisningen vil være organiseret omkring analyse og fortolkning af
Den udbudte undervisning omfatter såvel historiografiske og metodiske elementer som kronologisk og tematisk specifik viden.
Undervisningen skal kunne understøtte projektskrivning indenfor både ældre og nyere historie.
Projektarbejdet vil have fokus på at etablere og analysere historiske synteser. En nærmere specifikation af syntese-begrebet udfoldes i semesterbeskrivelsen og undervejs i undervisningen.
Undervisningens organisering og afvikling, samt forventninger til den studerendes arbejdsindsats udfoldes nærmere i semesterbeskrivelsen.
Seminarer med oplæg fra undervisere og studerende efterfulgt af problemorienteret projektarbejde under vejledning indenfor seminarrækkens/seminarrækkernes emneområde(r).
Vejledningen kan bestå af klyngevejledning rettet mod flere projektgrupper og feedback fra medstuderende og underviser(e) ved statusseminarer i løbet af semesteret.
Undervisningens og vejledningens præcise form udfoldes nærmere i semesterbeskrivelsen.
15 ECTS
Prøvens navn | T: Periodeoverskridende temaer i historien |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig evaluering, der tager udgangspunkt i en projektrapport.
Hvis projektrapporten er udarbejdet af en gruppe, eksamineres
gruppen samlet, men med individuel bedømmelse af den mundtlige
præstation. Projektrapporten kan også skrives individuelt med
individuel eksamination.
Projektrapportens omfang: Max. 20 normalsider for 1 studerende. Hvis projektrapporten skrives som gruppeprojekt er maximum på 30 sider for 2 studerende, 40 sider for 3 studerende og 50 sider for 4 eller 5 studerende. Den mundtlige evaluerings omfang: Max. 30 minutter for 1 studerende, 40 minutter for 2 studerende, 50 minutter for 3 studerende, 60 minutter for 4 studerende og 70 minutter for 5 studerende Den mundtlige evaluering består af to dele: 1) en mundtlig præsentation med udgangspunkt i projektrapporten og 2) en eksamination. Den mundtlige præsentation tager udgangspunkt i en kilde eller et væsentligt delemne i projektet og nuancerer og perspektiverer ved at relatere til en bred historisk kontekst. Den efterfølgende eksamination tager udgangspunkt i det samlede pensum. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | T: Period-transgressing Themes in History |
Modulkode | HISKACM23M17 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i historie |
Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Pensum omfatter såvel brede værker/et bredt værk som videnskabelige artikler, i alt ca. 700 sider. Herudover består pensum af den litteratur, den studerende anvender i projektrapporten, svarende til minimum 1200 sider. Samlet pensum: Minimum 1900 sider. Pensum indgår i grundlaget for den mundtlige prøve.