Formålet med modulet er, at den studerende skal kunne reflektere kritisk over didaktiske problemstillinger med afsæt i almen- og fagdidaktisk undervisningsteori.
Undervisningen er rettet mod formidling af historie i en undervisningskontekst. Modulet omfatter en introduktion til læringsteorier, undervisningsprincipper, opbygning af undervisningsmoduler og -forløb, arbejdsformer, taksonomi, læremidler, undervisningsdifferentiering, evaluering og progression.
Fagdidaktisk arbejder den studerende på modulet med målgruppebestemte læringsforudsætninger i historie, samt tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning, som støtter disse målgruppers tænkning om historie og fortid. Endelig introducerer modulet til historiske såvel som nutidige dannelsesteoretiske positioner inden for historiefaget.
Praktikdelen består i at iagttage og analysere undervisning i en gymnasieklasse, samt afholde selvstændig undervisning.
Som afslutning af modulet og praktikdelen udarbejdes en praktikrapport. Rapporten skal indeholde kritiske refleksioner over en eller flere historiedidaktiske problemstillinger i gymnasialt (el.lign.) regi med inddragelse af almen- og fagdidaktisk teori. Refleksionerne kan indeholde egen såvel som observeret undervisning.
Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger med plenumdiskussioner og gruppearbejde, hvor de studerende arbejder med opbygningen af undervisningsforløb til bestemte målgrupper.
10 ECTS
Prøvens navn | D(ii): Historiedidaktik med praktik - Historie som dannelsesfag |
Prøveform | Skriftlig
Skriftlig rapport på min. 15 og max 20 sider. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | D(ii): History Didactics including Internship - The Subject of History as Education |
Modulkode | HISKA23DII |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i historie |
Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
I den skriftlige opgave opgives relevant litteratur på min. 500 normalsider.