Formålet med modulet er, at den studerende skal kunne reflektere kritisk over didaktiske problemstillinger med afsæt i almen- og fagdidaktisk undervisningsteori.
Undervisningen er rettet mod formidling af historie i en undervisningskontekst. Modulet omfatter en introduktion til læringsteorier, undervisningsprincipper, opbygning af undervisningsmoduler og -forløb, arbejdsformer, taksonomi, læremidler, undervisningsdifferentiering, evaluering og progression.
Fagdidaktisk arbejder den studerende på modulet med målgruppebestemte læringsforudsætninger i historie, samt tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning, som støtter disse målgruppers tænkning om historie og fortid. Endelig introducerer modulet til historiske såvel som nutidige dannelsesteoretiske positioner inden for historiefaget.
Ved afslutningen af undervisningen skal den studerende aflevere en skriftlig opgave. Opgaven skal indeholde forslag til et undervisningsforløb med udgangspunkt i et konkret eksempel (eksempelvis et museumstilbud til skoleelever). Opgaven skal som minimum indeholde refleksioner over forløbsopbygning, målgruppe og vidensforudsætninger.
Forslaget til undervisningsforløb vedlægges som bilag, der derfor ikke medregnes i sidetalsbegrænsningen på 10 sider.
Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger med plenumdiskussioner og gruppearbejde, hvor de studerende arbejder med opbygningen af undervisningsforløb til bestemte målgrupper.
5 ECTS
Prøvens navn | D(i): Historiedidaktik - Historie som dannelsesfag |
Prøveform | Skriftlig
Individuel skriftlig opgave på max. 10 sider. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | D(i): History Didactics - The Subject of History as Education |
Modulkode | HISKA23DI |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i historie |
Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
I den skriftlige opgave opgives relevant litteratur på min. 500 normalsider.