Der udbydes en eller flere seminarrækker indenfor perioden ca. 1550–1900 med en specifik kronologisk, geografisk og/eller tematisk afgrænsning.
Undervisningens organisering og afvikling, samt forventninger til den studerendes arbejdsindsats udfoldes nærmere i semesterbeskrivelsen.
Litteratur- og informationssøgning indgår i undervisningen, således at den studerende præsenteres for en række værktøjer, både analoge og digitale, til systematisk søgning af litteratur og information og til vurdering af kvaliteten af det fundne.
Undervisningen vil være seminarer med oplæg fra underviser(e) og studerende, øvelser og diskussion, efterfulgt af problemorienteret projektarbejde i grupper under vejledning inden for seminarets emneområde.
Der tilbydes relativt mindre vejledning til studerende, som vælger at lave projektarbejde alene.
15 ECTS
Prøvens navn | M09 Tidlig moderne periode ca. 1550–1900 |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig evaluering, der tager udgangspunkt i en projektrapport.
Hvis projektrapporten er udarbejdet af en gruppe, eksamineres
gruppen samlet, men med individuel bedømmelse af den mundtlige
præstation. Projektrapporten kan også skrives individuelt med
individuel eksamination.
Projektrapporten skal vedlægges et bilag, hvori projektarbejdets litteratur- og informationssøgningsproces beskrives og vurderes, og hvori kvalitet og relevans af litteratur og kilder vurderes. Bilaget med litteratur-og informationssøgningsproces tæller ikke med i beregningen af projektets sidetal. Projektrapportens omfang: Max. 20 normalsider for 1 studerende. Hvis projektrapporten skrives som gruppeprojekt er maximum på 30 sider for 2 studerende, 40 sider for 3 studerende og 50 sider for 4 eller 5 studerende. Den mundtlige evaluerings omfang: Max. 30 minutter for 1 studerende, 40 minutter for 2 studerende, 50 minutter for 3 studerende, og 60 minutter for 4 studerende og 70 minutter for 5 studerende. Den mundtlige evaluering består af to dele: 1) en mundtlig præsentation med udgangspunkt i projektrapporten og 2) en eksamination. Den mundtlige præsentation tager udgangspunkt i en kilde eller et væsentligt delemne i projektet og nuancerer og perspektiverer ved at relatere til en bred historisk kontekst. Den efterfølgende eksamination tager udgangspunkt i det samlede pensum. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | M09 Early Modern Period c. 1550–1900 |
Modulkode | HISBA21M09 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Pensum omfatter såvel brede værker/et bredt værk som videnskabelige artikler og kilder, i alt ca. 700 sider. Herudover består pensum af den litteratur og de kilder, den studerende anvender i projektrapporten, svarende til ca. 800 sider. Samlet pensum: Ca. 1500 sider.
Pensum indgår i grundlaget for den mundtlige prøve.