Modulets indhold, forløb og pædagogik
HDO 2. semester består af et modul, der supplerer HDO 1.
semester og skal gøre de studerende i stand til at forstå og
arbejde med strategi og strategisk udvikling. Dette inkluderer
relevante seminartemaer såsom strategi og strategisk ledelse,
strategisk udvikling og strategieksekvering.
Læringsmål
Viden
- Den studerende skal have viden om teori og praksis inden for
strategi og strategisk udvikling, herunder bl.a. strategisk
ledelse og strategieksekvering.
- Den studerende skal kunne forstå og reflektere over forholdet
mellem teorier og praksis.
Færdigheder
- Den studerende skal kunne gennemføre et problembaseret
projektarbejde inden for projektarbejdets faglige temaramme,
herunder:
- Kunne identificere, udarbejde, dokumentere og afgrænse en
problemformulering.
- Kunne udvise metodisk refleksion, herunder at kunne reflektere
over og begrunde, hvordan problemformuleringen kan behandles og
indløses på en systematisk og velovervejet måde.
- Kunne indsamle, kritisk vurdere og anvende relevant
litteratur/teori fra bøger, tidsskrifter og andre kilder.
- Kunne indsamle/generere, kritisk vurdere og anvende relevant
empiri.
- Kunne behandle problemformuleringen på en systematisk og
velovervejet måde, herunder at kunne gennemføre en relevant
analyse, tolkning, syntese og/eller diskussion.
- Kunne udarbejde en konklusion i forhold til
problemformuleringen, herunder hvis relevant at udforme forslag til
løsning(er) på det behandlede problem og diskutere implementering
af løsning(er), hvis dette ligger inden for projektets rammer.
- Kunne formidle resultatet af projektarbejdet i et klart og
korrekt sprog, der overholder videnskabelige konventioner med
hensyn til argumentation, herunder gennem kildehenvisninger og
dokumentation.
- Kunne udvise forståelse for og refleksion over styrker og
svagheder såvel som muligheder og begrænsninger i
projektarbejdet.
- Kunne relatere projektarbejdet til semestrets
temaramme.
Kompetencer
- Gennem en reflekterende tilgang til forholdet mellem teori og
praksis skal den studerende være i stand til at vurdere og anvende
erhvervsøkonomisk teori og forståelser til at løse strategiske
problemstillinger, samt være i stand til at formidle dette til
relevante interessenter/målgrupper.
- Den studerende skal kunne anvende modulets teorier, metoder, og
redskaber til at identificere, analysere, formulere og behandle
virkelige problemstillinger.
- Den studerende skal kunne arbejde med komplekse problemer og
udføre professionel praksis relateret til modulets fagområde i
samarbejde med fagfæller, samt kunne organisere og lede dette
arbejde i projektform.
Undervisningsform
Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på
dansk
Omfang og forventet arbejdsindsats
Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18. Det kræver
en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning af pensum og
opgaveløsning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Strategi og strategisk udvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen m.m. gøres
tilgængeligt i modulets Moodle-rum. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Der må medbringes kopi af det afleverede projekt, samt en
præsentation, i digitalt eller trykt format, til
eksaminationen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)
Charlotte Krull
Tlf. 9940 8049
Mail: ck@evu.aau.dk
KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)
Lektor René Nesgaard Nielsen
Tlf. 9940 8241
Mail: rnn@business.aau.dk