Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i P1 projektet.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal kunne definere og forstå de i projektarbejdet anvendte
begreber samt have en grundlæggende forståelse for de anvendte
metoder, teorier og/eller modeller
- Kunne forstå videnskablige metoder og teorier set i forhold til
semestrets tema
Færdigheder
- Skal kunne definere projektarbejdets mål og en strategi for
problembearbejdning og kunne analysere og drage konklusioner under
inddragelse af relevante sammenhænge
- Skal kunne skrive en konklusion, der besvarer projektarbejdets
problemstilling
- Skal kunne foretage en vurdering af relevansen af information
indhentet i forbindelse med projektarbejdet
- Skal kunne inddrage og beskrive relevante begreber, modeller,
teorier og metoder anvendt til analyse af den valgte
problemstilling
- Skal kunne formidle projektets arbejdsresultater på en
struktureret og forståelig måde såvel skriftligt, grafisk og
mundtligt
- Skal kunne analysere egen læreproces
- Skal kunne anvende en metode til organisering af
projektarbejdet
- Skal have grundlæggende kendskab til klassisk mekanik
- Skal have indsigt i termodynamiske principper
- Skal have grundlæggende kendskab til elektromagnetiske
bølger
- Skal have grundlæggende kendskab til kvantemekaniske
principper
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner .
- Sætte projektets problemstilling i relevant faglig og
samfundsmæssig kontekst og identificere relevante
interessenter.
Kompetencer
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets resultater
- Skal kunne anvende projektarbejde som studieform
- Skal kunne reflektere over egne erfaringer med projektarbejdet
og problembearbejdningen
- Skal kunne anvende de i projektarbejdet benyttede
metoder/teorier i forbindelse med analyse af en problemstilling af
lignende faglig karakter
- Organisere gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder samt
varetage planlægning og gennemførelse af et projekt under
hensyntagen til tidligere erfaringer
- Identificere og udvikle egne behov/muligheder for fortsat
læring indenfor fagområdet.
Undervisningsform
Projektarbejde baseret på laboratorieforsøg med vejledning og
eventuelt suppleret med forelæsninger der introducerer de
studerende til de relevante målemetoder og begreber der bruges i
forbindelse med eksperimenterne i laboratorierne.
Stoffers egenskaber bestemmes af vekselvirkninger mellem atomer og
molekyler. I gasfasen optræder isolerede atomer og molekyler med
svage vekselvirkninger. Gasfasen er derfor velegnet til at studere
indvirkningen af temperatur på bevægelse og andre egenskaber, som
eksempelvis varmekapacitet og atomare/molekylære optiske
spektre.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til
450 timers studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Gassers termodynamiske og optiske egenskaber (P2) |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres
under beskrivelsen af semesteret/kurset. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |