Modulets indhold, forløb og pædagogik
En robot er en alsidig mekanisk enhed udstyret med aktuatorer og
sensorer under styring af software, der kører på et computersystem.
Mekanisk såvel som i software og tilhørende algoritmer skal de
enkelte komponenter integreres i et robotsystem. Med undtagelse af
kontrollerede miljøer er det generelt ikke realistisk at forudse
alle bevægelser og handlinger, som en robot måtte tage for at
udføre en opgave. Det kræver, at robotter selv tager handlinger og
potentielt giver brugeren mulighed for at deklarere hvilke opgaver
der skal udføres, ikke hvordan.
Læringsmål
Viden
- Skal have forståelse for samspillet mellem de grundlæggende
komponenter i et robotsystem
- Skal have forståelse for de mest almindelige arkitekturer og
rammer for robotstyringssoftware
- Skal have indsigt i begrebet protokoller og datakommunikation,
der anvendes i robotsystemer
- Skal have kendskab til, hvordan robotter integreres i en større
sammenhæng (fx i en fremstillingsvirksomhed)
- Skal have indgående kendskab til tidstypiske
projektledelsesværktøjer
Færdigheder
- Skal være i stand til at vælge og anvende egnede robotik
software frameworks for en robotik opgave
- Skal være i stand til at overveje udnævnelsen af
funktionalitet til komponenter og arkitekturer til hardware og
software
- Skal kunne reflektere over egne erfaringer med projektarbejde
under anvendelse af relevante analysemetoder
- Skal kunne arbejde med et projekt gennem bevidste valg af
projektledelsesværktøjer
- Skal kunne identificere afhængigheder mellem projektets
forskellige opgaver
Kompetencer
- Skal have evnen til at integrere mekanik, sensorer, aktuatorer
og tilhørende algoritmer og arkitekturer for at understøtte
styringen af et robotproblem
- Skal have evnen til at udvikle en dynamisk model af et
robotproblem
- Skal have mulighed for at designe og implementere controllere
for at løse et robotproblem
- Skal kunne integrere robotter i en større sammenhæng (fx i et
fremstillingsvirksomhed)
- Skal kunne reflektere over egen brug af PBL-værktøjer i sine
studier og over, hvordan disse aktivt kan bruges fremadrettet
- Skal kunne foretage kritisk vurdering af relevansen af den
indhentede viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de
valgte modeller, teorier og/eller metoders egnethed
Undervisningsform
Undervisningsform er angivet i §17; Uddannelsens indhold og
tilrettelæggelse.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Robot integration |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |