Proceduremæssig programmering

2024/2025

Anbefalede faglige forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne grundlægende programmering, lineær algebra og calculus.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende som gennemfører kurset vil udvide deres eksisterende viden om computere og digitale enheder på en "proceduremæssig" baggrund. Kurset danner grundlag for kunne udføre computerbaserede eksperimenter, håndtere stimuli samt datapræsentation til og dataindsamling fra forsøgspersoner på en konsistent måde. Herunder vil introduktionen af design patterns reducere udviklingstid og antal fejl i udviklingsfasen. Der vil blive udviklet til flere forskellige platforme med tilknyttede analoge og digitale sensorer.

Læringsmål

Viden

  • Forstå integrerede udviklingsmiljøer (IDE).
  • Forstå forskellen mellem rapporterede run-time og compile-time fejl.
  • Forstå typer (bitdybde), deklarationer og statements.
  • Forstå og forklare objekt-orienterede principper som indkapsling, nedarvning og polymorfi.
  • Forstå forskellen mellem "value" og "reference" (pointere).
  • Forstå program-biblioteker (libraries).
  • Forstå grundprincippet i et design pattern.
  • Forstå manuelle debugging strategier.
  • Forstå ansvarsområderne for hhv. applikationsprogrammøren som API-programmøren.

Færdigheder

  • Designe en interaktiv brugergrænseflade i forbindelse med computerbaserede eksperimenter.
  • Designe widgets fra bunden, således at forhold omkring funktionalitet, timing og visuel fremstilling kan kontrolleres og/eller undersøges.
  • Bruge eksisterende widgets og widget libraries.
  • Fortolke og forstå fejlbeskeder.
  • Designe algoritmer til generering og indsamling af data.
  • Benytte et simpelt design pattern.
  • Anvende korrekte datatyper og bitdybder.
  • Tilkoble simple sensorer og aktuatorer til en platform.

Kompetencer

  • Evaluere og analysere eksisterende generel kode, danne sig et overblik over dets design.
  • Vurdere kvalitet af eksisterende kode til eksperimenter og foreslå ændringer og forbedringer.

Undervisningsform

Forelæsning med opgaver i gruppe, workshops, seminarer, deltagelse i eksperimenter, selv studie, mm.  jf. § 17; Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProceduremæssig programmering
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProcedural Programming
ModulkodeESNPDPB3K2N
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i teknisk videnskab (produkt- og designpsykologi)
StudienævnStudienævn for Elektronik og IT
InstitutInstitut for Elektroniske Systemer
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design