Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset har til formål at sikre en forståelse for analoge
kredsløb og systemer, inklusiv analoge elektroniske komponenter,
deres modeller, deres anvendelse og i særdeleshed deres
begrænsninger. Kurset understøtter de studerende i deres forståelse
af fundamentale metoder til beregninger og design af analoge
kredsløb og systemer, på et anvendelsesniveau, og en forståelse af
metodernes anvendelsesområder.
Læringsmål
Viden
- De studerende skal opnå viden om aktive analoge elektroniske
komponenter, fx dioder og transistorer i små- og stor-signal
sammenhænge samt anvendte modeller, herunder lav- og højfrekvens
hybrid-pi modellen, og deres begrænsninger
- De studerende skal have viden om ulineære effekter, såsom
harmonisk forvrængning
- De studerende skal have viden om termiske effekter i
elektroniske kredsløb, og hvorledes disse kan håndteres.
Færdigheder
- De studerende skal kunne demonstrere forståelse for koncepter,
teorier og metoder til design, implementering, måling og
karakterisering af elektriske kredsløb, herunder måleusikkerheder
og reproducerbarhed af måledata, samt kobling mellem simulering og
målinger, herunder skal de kunne redegøre for sammenhænge mellem
beregninger, simuleringer og målinger
- De studerende skal kunne anvende relevante metoder til
beregning på avancerede analoge elektroniske kredsløb og
systemer
- De studerende skal kunne redegøre for ikke-ideelle
komponentegenskaber og hvorledes disse påvirker kredsløb/system
egenskaber, ligesom de skal kunne anvende metoder til at minimere
effekten af sådanne ikke-ideelle egenskaber.
- De studerende skal kunne anvende passende måleteknikker til
karakterisering af analoge (og digitale) elektriske kredsløb og
systemer
Kompetencer
- De studerende skal kunne kombinere deres teoretiske og
praktiske viden om elektriske kredsløb til analyse, design, og
implementering af analoge kredsløb og systemer.
- De studerende skal kunne reflektere over
modelleringsovervejelser og antagelser, såsom små- versus
storsignal betingelser, ligesom de skal kunne reflektere over
fordele/ulempe ved brug af lineariserede modeller for ulineære
komponenter, kredsløb og systemer
Undervisningsform
Kurset afvikles i udgangspunktet som forelæsninger med
tilhørende opgaver og/eller efterfølgende laboratorieøvelser. Der
henvises dog til beskrivelsen af uddannelsens undervisningsformer i
§ 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Analog elektronik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |