Modulets indhold, forløb og pædagogik
De studerende skal gennem teoretisk og praktisk arbejde med en
udvalgt problemstilling tilegne sig viden inden for det
elektronikrelaterede ingeniørmæssige fagområde. De studerende skal,
ved brug af relevante metoder, beskrive og dokumentere en
problemstilling samt redegøre for relevante samfundsmæssige
sammenhænge. Problemstillingen analyseres gennem nedbrydning i
delproblemer med henblik på at formulere en teknisk
problemstilling, der kan løses ved brug af elektroniske systemer, i
en kontinuert vekselvirkning med omgivelserne. I forhold til 1.
semester fokuseres der på dette semester i højere grad på de
dynamiske og kontinuerte/analoge aspekter af de elektroniske
systemer, ligesom systemernes omverden inddrages mere ekstensivt
end før. Centrale elementer indbefatter således tilbagekoblede
systemer, dynamiske systemmodeller og analog elektronik.
Læringsmål
Viden
- have opnået erfaring med teorier og metoder til beregning og
simulering af lineære elektroniske kredsløb, lineære
elektromekaniske systemer, og/eller andre lineære systemer
- have opnået indsigt i basal tilbagekoblingsteori og dennes
anvendelse indenfor elektroniske og dynamiske systemer
- have kendskab til modeller for simple elektroniske komponenter,
herunder den ikke-ideelle operationsforstærker
- have kendskab til komponenttolerancer og støj i elektroniske
komponenter, herunder statistiske modeller for dette
- have kendskab til Nyquist-Shannon sampling-teoremet og
aliasering
- have kendskab til grundlæggende realtidsprogrammering på
realtidsoperativsystemer, fx FreeRTOS
- udvise kendskab til teori og metode i et omfang, så der kan
redegøres og argumentere for projektets teori og metode; herunder
både valg og fravalg
Færdigheder
- kunne anvende modeller for almindelige elektroniske komponenter
til beregninger på kredsløb hvor disse indgår
- være i stand til at identificere, analysere og formulere
problemstillinger inden for fagområdet ved brug af kontekstuelle og
tekniske analysemetoder
- være i stand til, på baggrund af ovenstående, at kunne opstille
en kravspecifikation og med udgangspunkt heri kunne teste det
færdige system og afgøre om kravspecifikationen er overholdt
- være i stand til at simulere og designe simple analoge
kredsløb, således at bestemte, ønskede egenskaber opnås, f.eks.
specifikke overføringsfunktioner eller
amplitude/fase-karakteristikker
- være i stand til at måle og karakterisere elektriske kredsløb,
herunder inddrage betydningen af ikke-ideelle måleinstrumenter i
dokumentationen, herunder måleusikkerheder og reproducerbarhed af
måledata
- kunne designe og implementere basale analoge kredsløb og
dokumentere at disse virker efter hensigten
- kunne formidle viden og færdigheder med korrekt brug af
fagterminologi, mundtligt såvel som skriftligt igennem en
projektrapport
- være i stand til at opstille relevante krav til
interfacekredsløb mellem analoge og digitale delsystemer, således
at aliasering undgås
- være i stand til at programmere realtidsmåling og –styring vha
fx et realtidsoperativsystem
- kunne analysere og modellere egen læreproces under inddragelse
af relevante analysemetoder og erfaringer fra tidligere
- være i stand til at analysere en teknisk-naturvidenskabelig
problemstilling under hensynstagen til teknologiske og
samfundsmæssige sammenhænge, og kunne vurdere de teknologiske og
samfundsmæssige konsekvenser af foreslåede
problemløsninger
Kompetencer
- implementere elektroniske systemer til opsamling, behandling og
visualisering af data fra fysiske processer, samt vurdere og
bedømme disse data
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at planlægge,
strukturere, gennemføre og reflektere over et projekt, som tager
udgangspunkt i en samfunds- eller erhvervsmæssig relevant
problemstilling, og hvori et dynamisk elektronisk system indgår som
et centralt element … at modellerne kan anvendes i design,
implementering og test af et samlet system der skal leve op til
givne krav
- kunne generalisere og perspektivere erfaringerne med
projektplanlægning og samarbejde med henblik på det videre
studieforløb
Undervisningsform
Jf. beskrivelsen i §17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Dynamiske elektroniske systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |