Modulets indhold, forløb og pædagogik
Igennem projektet skal de studerende tilegne sig viden indenfor
det elektronikrelaterede ingeniørmæssige fagområde gennem teoretisk
og praktisk arbejde med udgangspunkt i en samfunds- eller
erhvervsrelevant problemstilling. Denne problemstilling analyseres
gennem nedbrydning i delproblemer med henblik på at formulere en
teknisk problemstilling, der kan løses ved hjælp af teorier og
metoder for mikroprocessor-baserede systemer. Løsningen skal
således omfatte et elektronisk system, hvori der indgår en
mikroprocessor, og systemet skal være i stand til at reagere på
og/eller styre dele af sin omverden via valgte aktuatorer og
sensorer.
Læringsmål
Viden
- have kendskab til teknologiske og samfundsmæssige
problemstillinger i et omfang, hvor relevante kontekstuelle
perspektiver kan udpeges.
- have viden om arbejdsprocesserne i et længerevarende
problembaseret projektarbejde
- udvise kendskab til teori og metode i et omfang, så der kan
redegøres for projektets teoretiske og metodiske grundlag
- have opnået forståelse af basale elektroniske systemer, hvori
der indgår interaktion med omverden
- have tilegnet sig indsigt i grundlæggende teorier bag begreber
som signaler, sensorer, aktuatorer og mikroprocessorer på
anvendelsesplan
- have tilegnet sig indsigt i mikroprocessorsystemers
arkitektur
- have kendskab til modeller for simple elektroniske komponenter
som modstande, kondensatorer og operationsforstærkere
Færdigheder
- være i stand til, med udgangspunkt i en samfundsrelevant
problemstilling, at identificere relevante krav til en teknisk
løsning, produkt eller lignende
- være i stand til at anvende en relevant metode til struktureret
projektarbejde, herunder at kunne analysere og formulere et
problem, opstille en kravspecifikation samt opdele problemet i
mindre dele
- være i stand til at udvælge og anvende sensorer og aktuatorer
til henholdsvis opsamling af data, f.eks. i form af sampling af
analoge signaler, og påvirkning af det elektroniske systems
omgivelser
- kunne formulere og løse tekniske problemer ved hjælp af
algoritmer og implementere disse på et mikroprocessor-baseret
system
- kunne demonstrere anvendelsen af komplekse tal og redegøre for
deres anvendelse inden for elektroniske kredsløb, ligesom de skal
kunne opstille kredsløbsbeskrivende ordinære differentialligninger,
samt kunne anvende Laplace-transformation på kredsløb og kunne
beskrive grundlæggende elektriske systemer i såvel tids- som
frekvensdomæne
- kunne vurdere sammenhænge mellem beregninger, simuleringer og
målinger
- kunne vurdere egen anvendelse af ovennævnte teorier og
metoder
- kunne formidle ovenstående viden og færdigheder med korrekt
brug af fagterminologi, mundtligt såvel som skriftligt igennem en
projektrapport
- være i stand til at analysere egen læreproces under inddragelse
af relevante analysemetoder.
- kunne planlægge et længerevarende gruppesamarbejde og
samarbejde med vejleder
Kompetencer
- have opnået forståelse af det generelle systembegreb, i
særdeleshed hvad angår hvordan elektroniske systemer indgår i
samspil med deres omverden
- kunne tage ansvar for egen læreproces under et længerevarende
projektforløb, samt generalisere og perspektivere de erhvervede
erfaringer
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at planlægge,
strukturere, gennemføre og reflektere over et projekt, som tager
udgangspunkt i en samfunds- eller erhvervsmæssig relevant
problemstilling, og hvori elektroniske systemer indgår som et
centralt element
Undervisningsform
Jf. beskrivelsen i §17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Grundlæggende elektroniske systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |