Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i grundlæggende
kredsløbsteori og dynamiske systemer, svarende til modulerne
”Kredsløbsteori og Dynamiske Systemer” og ”Dynamiske Elektroniske
Systemer”
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål:
Den verden vi befinder os i er analog af natur og derfor er det
vigtigt at ingeniører er bekendte med analoge kredsløb og systemer,
herunder hvordan de benyttes og hvilke begrænsninger de har. Det er
essentielt at de studerende kender til analoge, såvel som digitale,
kredsløb og systemer for at være i stand til at designe og
implementere komplekse systemer på optimal vis.
Formålet med dette projektmodul er derfor at understøtte de
studerendes forståelse af analoge kredsløb og systemer. Dette
inkluderer kendskab til analoge komponenter og hvordan de anvendes,
samt komponenternes modeller og begrænsninger. Projektet vil
yderligere understøtte de studerendes evne til at anvende
grundlæggende metoder til at regne på analoge kredsløb og systemer
samt give de studerende en forståelse for i hvilket omfang disse
metoder er valide at bruge.
Læringsmål
Viden
- kunne demonstrere forståelse for de mest anvendte analoge
elektroniske komponenter, deres anvendelse og deres
begrænsninger.
- kunne demonstrere forståelse for anvendte modeller og disses
anvendelighed under betragtning af modellernes
begrænsninger.
- kunne demonstrere forståelse for komponenters tolerancer og
hvordan disse kan have indflydelse på et kredsløb og dets
performance.
- have kendskab til forskellige vejledertyper og aktivt bruge
disse til videnstilegnelse.
Færdigheder
- kunne anvende metoder (bl.a. fra lineær algebra) til beregning
på analoge kredsløb og systemer, med henblik på at overholde
designkriterier.
- kunne anvende relevante og egnede modeller til at designe
analoge elektroniske kredsløb og systemer.
- kunne tage højde for komponenters tolerancer og centrale
ikke-ideelle performance-karakteristika samt forklare hvilke
tiltag, der kan anvendes i design af analoge kredsløb, for at
begrænse effekterne af disse.
- kunne anvende relevante metoder til at måle på, og
karakterisere, elektroniske kredsløb og systemer samt overveje
måleusikkerheder og reproducerbarheden forbundet med
måleresultater.
- kunne dokumentere den målte performance af implementerede
kredsløb og systemblokke på overskuelig vis.
- kan gennemføre problemnedbrydning i mindre overskuelige
delproblemer
- kunne foretage et systematisk valg af metoder til videns
tilegnelse i forbindelse med problemanalyse og
problembearbejdning
Kompetencer
- Kunne bruge relevante metoder til at specificere, designe,
implementere, teste og dokumentere analoge elektroniske kredsløb og
systemer.
- velovervejet kunne opdele et system i delsystemer baseret på
givne specifikationer, krav og reguleringer.
- ud fra opstillede krav, være i stand til at vælge de bedst
egnede kredsløbstopologier og argumentere for dette valg.
- kunne reflektere over de modeller de har anvendt og bedømme
anvendeligheden af disse i det omfang de er brugt.
- kunne reflektere over de målemetoder de har anvendt og de
måleusikkerheder der er forbundet med disse.
- kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet med henblik på at identificere stærke og svage
sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan
samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres
- kunne planlægge, styre og perspektivere et projektarbejde
herunder forestå mødeplanlægning og uddelegering
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger,
o.l.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Analoge kredsløb og systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |