Modulets indhold, forløb og pædagogik
Alle studerende skal ved slutningen af bacheloruddannelsen have
indblik i fagets forskningsområder. Temaet for bachelorprojektet er
informationsbehandlende systemer, som udgør en central del af
feltet computerteknologi. Der kan i bachelorprojektet arbejdes med
analyse, design og implementering af et informationsbehandlende
system der fødes med input fra en eller flere sensorer og som
derudfra lærer ny viden om det studerede problem, eks. vha. feature
extraction og automatisk klassificering. Bachelorprojektet kan
fokusere på at udvikle et system, som opfylder specifikke krav og
behov, analysere krav, diskutere teknologier og metoder, designe et
system, argumentere for trade-offs i systemet, samt evaluere
systemet. De studerende kan desuden vælge at inddrage læring fra
andre kursus- og projektenheder, som indgår i uddannelsen.
Projektet kan ligeledes inkludere perspektiver fra sikkerhed og
kommunikationssystemer og dermed gå på tværs af temaer for
bachelorprojekterne.
Læringsmål
Viden
- skal have viden om byggestenene i et generelt
klassificeringssystem
- skal kunne dokumentere kendskab til og overblik over metoder,
teknikker og begreber inden for fagområdet computerteknologi og
informationsbehandlende systemer
- skal have viden om og forståelse af relationer og afhængigheder
mellem systemkomponenter samt deres indflydelse på
systemarkitekturer
Færdigheder
- skal kunne analysere et problem, og hvis muligt, foreslå en
løsning der bruger relevante teorier og metoder indenfor feature
extraction og klassificering
- skal kunne analysere et system der inkluderer feature
extraction og/eller klassificering og identificere relevante
begrænsninger og vurderingskriterier. Dette relaterer til de
tekniske aspekter af system og (hvis relevant) den samfundsmæssige
nytteværdi.
- skal kunne syntetisere, dvs. designe og implementere et system
eller delsystem der benytter relevante teorier og metoder indenfor
feature extraction og klassificering
- skal kunne evaluere et klassificeringssystem (eller dele deraf)
med hensyn til de ovenfor nævnte kriterier
- skal kunne formidle en problemstilling relateret til
informationsbehandlende systemer og det tilhørende begrebs- og
metodeområde
- skal kunne benytte korrekt fagterminologi
- Skal kunne kommunikere problemer, metoder og resultater inden
for det videnskabelige område, skriftligt, mundligt og ved hjælp af
forskellige digitale media, og diskutere faglige og videnskabelige
problemer med fagfæller
Kompetencer
- skal kunne anvende begreber og ræsonnementer inden for
fagområdet computerteknologi til at analysere og løse et udvalgt
problem med fokus på informationsbehandlende systemer
- skal kunne udvælge og ekstrahere relevante features og anvende
disse i en ny kontekst
- skal kunne demonstrere en sammenhængende forståelse af
projektets relation til fagområdet
- skal kunne planlægge, strukturere og udføre et større projekt
inden for computerteknologi og informationsbehandlende
systemer
- skal kunne reflektere over projektets betydning i et teknisk og
samfundsmæssigt perspektiv
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring i forskellige læringsmiljøer
- Reflektere over hvorledes ingeniørvidenskab er påvirket af og i
sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling.
- Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige
konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske
løsninger
Undervisningsform
Jf. beskrivelsen i §17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Informationsbehandlende systemer |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |