Modulets indhold, forløb og pædagogik
Alle studerende skal ved slutningen af bacheloruddannelsen have
indblik i fagets forskningsområder. Temaet for bachelorprojektet er
kommunikationssystemer, som udgør en central del af feltet
computerteknologi. Der kan i bachelorprojektet arbejdes med krav
til computer- og kommunikationssystemer, som for eksempel
pålidelighed, energioptimering, tidsrelevans, sikkerhed, m.m.
Bachelorprojektet kan fokusere på at udvikle et computer- og
kommunikationssystem, som opfylder specifikke krav og behov,
analysere krav, diskutere teknologier og metoder, designe et
system, argumentere for trade-offs i systemet, samt evaluere
systemet. De studerende kan desuden vælge at inddrage læring fra
andre kursus- og projektenheder, som indgår i uddannelsen.
Projektet kan ligeledes inkludere perspektiver fra
informationsbehandling og dermed gå på tværs af temaer for
bachelorprojekterne
Læringsmål
Viden
- skal forstå, hvordan man kan analysere sig frem til krav for
computer- og kommunikationssystemer givet et bestemt scenarie og
omsætte dem til en netværksopsætning, der kan opfylde disse
krav
- skal have viden om, hvornår en bestemt kommunikationsteknologi
kan anvendes i et givet system og mulige fordele og ulemper
- skal have viden om byggestenene for et generisk computer- og
kommunikationssystem, og hvorledes de interagerer, når der udføres
en kommunikationsopgave
- skal kunne dokumentere kendskab til og overblik over metoder,
teknikker og begreber inden for fagområdet computer- og
kommunikationssystemer
- skal have viden om og forståelse af relationer og afhængigheder
mellem systemkomponenter samt deres indflydelse på
systemarkitekturer
Færdigheder
- skal kunne analysere et kommunikationsscenarie og specificere
relaterede krav som datahastighed, forsinkelse, fejlrate og eller
andre performanceparametre i forhold til performance og/eller
sikkerhed
- skal kunne analysere sig frem til den bedste
kommunikationstopologi ud fra et givet scenarie, samt identificere
protokoller, der skal anvendes for at opnå bestemte krav
- skal kunne identificere funktionelle komponenter i en
systemarkitektur
- skal kunne begrunde og udvælge relevante løsningsmodeller ud
fra kendskab til de muligheder og begrænsninger, som er givet i
fagområdets teorier og metoder
- skal kunne anvende relevante teknikker og metoder til udvikling
af konkrete løsninger inden for computer- og
kommunikationssystemer
- skal kunne formidle en problemstilling relateret til computer-
og kommunikationssystemer og det tilhørende begrebs- og
metodeområde
- skal kunne benytte korrekt fagterminologi
- Skal kunne kommunikere problemer, metoder og resultater inden
for det videnskabelige område, skriftligt, mundligt og ved hjælp af
forskellige digitale media, og diskutere faglige og videnskabelige
problemer med fagfæller
Kompetencer
- skal kunne anvende begreber og ræsonnementer inden for
fagområdet computerteknologi til at analysere og løse et udvalgt
problem med fokus på computersystemer, netværk og arkitektur
- skal kunne identificere et computer- og kommunikationssystem
for et nyt anvendelsesområde
- skal kunne demonstrere en sammenhængende forståelse af
projektets relation til fagområdet
- skal kunne planlægge, strukturere og udføre et større projekt
inden for computer- og kommunikationssystemer
- skal kunne reflektere over projektets betydning i et teknisk og
samfundsmæssigt perspektiv
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring i forskellige læringsmiljøer
- Reflektere over hvorledes ingeniørvidenskab er påvirket af og i
sig selv påvirker menneskers og samfunds udvikling.
- Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige
konsekvenser, der er forbundet med anvendelse af teknologiske
løsninger
Undervisningsform
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret
projetarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under § 17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Kommunikationssystemer |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |