Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål:
Grundlæggende forståelse af computersystemers sikkerhed.
Læringsmål
Viden
- har viden om begreber og fagtermer inden for
cybersikkerhed
- har forståelse af teorier og metoder for forebyggelse,
detektion og håndtering af cyberangreb
- skal have indgående kendskab til moderne
projektstyringsværktøjer
Færdigheder
- kan anvende teorier og metoder omkring analyse af
sikkerhedstrusler
- kan benytte sikkerhedsprotokoller og ”security-by-design” til
løsning af givet problem
- kan foretage analyse af netværkstrafik med henblik på
anormalitet-detektion
- kan anvende udvalgte metoder og værktøjer til at angribe og
forsvare IT-infrastruktur
- kan benytte tidssvarende udviklingsværktøjer til implementering
af løsninger
- kunne reflektere over egne erfaringer med projektarbejde ved
hjælp af relevante analyseværktøjer
- være i stand til at arbejde på et projekt baseret på valg af
projektstyringsværktøjer
- være i stand til at identificere afhængighed mellem projektets
forskellige opgaver
Kompetencer
- kan gennemføre og reflektere over udviklingsforløb som omfatter
et sikkerhedsaspekt i et computersystem
- kan dokumentere projektresultater så udenforstående kan
foretage en faglig vurdering
- kan erkende behov for og tilvejebringe viden
- kan formidle projektets resultater under anvendelse af korrekt
fagterminologi
- kunne reflektere over egen brug af PBL-værktøjer i
undersøgelserne og om, hvordan disse kan bruges aktivt i
fremtiden
- være i stand til at udføre en kritisk evaluering af relevansen
af indsamlet viden i relation til projektarbejdet, herunder
vurdering af egnetheden af valgte modeller, teorier og
metoder
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger, o.l.
Projektgruppen skal udarbejde en rapport og en procesanalyse.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Sikkerhed i computersystemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |