Modulets indhold, forløb og pædagogik
Igennem P1-projektet skal de studerende tilegne sig viden
indenfor computerteknologier gennem teoretisk og praktisk arbejde
med udgangspunkt i en samfunds- eller erhvervsrelevant
problemstilling, der kan løses ved hjælp af teorier og metoder
inden for feltet. Løsningen skal omfatte en eller flere
programmerbare enheder (f.eks. microcontroller eller computer).
Som en del af projektet introduceres begreber vedrørende
bæredygtighed og FN's verdensmål for bæredygtig udvikling.
Disse kan anvendes som baggrund for analyse og udvikling af
projektet.
Læringsmål
Viden
- have opnået basal viden om computerplatforme og deres
programmering
- have kendskab til teknologiske og samfundsmæssige
problemstillinger i et omfang, så relevante kontekstuelle
perspektiver kan udpeges.
- have viden om arbejdsprocesserne i et længerevarende
problembaseret projektarbejde
- have viden om bæredygtighed og hvordan målsætninger herfor kan
integreres i problemløsninger vedrørende applikationsudvikling
- udvise kendskab til teori og metode i et omfang, så der kan
redegøres for projektets teoretiske og metodiske
grundlag.
Færdigheder
- være i stand til, med udgangspunkt i en samfundsrelevant
problemstilling, at identificere relevante krav til en teknisk
løsning, produkt eller lignende
- være i stand til at anvende en relevant metode til struktureret
projektarbejde, herunder at kunne analysere og formulere et
problem, samt opdele problemet i mindre dele
- være i stand til at implementere en udvalgt løsning på en egnet
platform
- kunne vurdere egen anvendelse af ovennævnte teorier og
metoder
- kunne formidle ovenstående viden og færdigheder med korrekt
brug af fagterminologi, mundtligt såvel som skriftligt, igennem en
projektrapport
- være i stand til at analysere muligheder for, hvordan der i
udvikling af en applikation kan integreres bæredygtighedsmål
- være i stand til at analysere egen læreproces under inddragelse
af relevante analysemetoder.
- kunne planlægge et længerevarende gruppesamarbejde og
samarbejde med vejleder
- være i stand til, med udgangspunkt i en samfundsrelevant
problemstilling, at identificere relevante krav til en teknisk
løsning, produkt eller lignende
- være i stand til at anvende en relevant metode til struktureret
projektarbejde, herunder at kunne analysere og formulere et
problem, opstille en kravspecifikation samt opdele problemet i
mindre dele
Kompetencer
- have opnået forståelse af det generelle systembegreb, i
særdeleshed hvad angår computerplatforme
- have opnået forståelse af, hvordan udviklingen af en
applikation kan bedrage til opfyldelse af bæredygtighedmål
- kunne tage ansvar for egen læreproces under et længerevarende
projektforløb, samt generalisere og perspektivere de erhvervede
erfaringer
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at planlægge,
strukturere, gennemføre og reflektere over et projekt, som tager
udgangspunkt i en samfunds- eller erhvervsmæssig relevant
problemstilling, og hvori computerteknologi indgår som et
centralt element
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at planlægge,
strukturere, gennemføre og reflektere over et projekt, som tager
udgangspunkt i en samfunds- eller erhvervsmæssig relevant
problemstilling
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger,
o.l.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Programmering og systemudvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Projektgruppen skal udarbejde en rapport og en
procesanalyse |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |