Modulets indhold, forløb og pædagogik
Alle studerende skal ved slutningen af bacheloruddannelsen have
indblik i fagets forskningsområder. Temaet for bachelorprojektet er
bæredygtighed relateret til design, implementering og anvendelse af
computersystemer, netværk og arkitekturer. Projektet kan bestå i at
implementere bæredygtige cyber- og computersystemer, som fremmer
elementer af bæredygtighed (applikations- eller produktorienteret),
eller det kan fokusere på, hvordan computersystemer kan anvendes i
udvikling af bæredygtige løsninger (udviklingsorienteret). De
studerende har mulighed for at vælge at arbejde med centrale og
komplekse problemstillinger relateret til bæredygtighed og cyber-
og computerteknologi og kan vælge inddrage læring fra andre kursus-
og projektenheder, som indgår i uddannelsen. Projektet kan
ligeledes inkludereperspektiver fra kommunikationssystemer og
sikkerhed og dermed gå på tværs af temaer for
bachelorprojekterne.
Læringsmål
Viden
- skal have viden om, hvorledes bæredygtighed kan knyttes til
cyber- og computerteknologi og anvendes til at skabe nye produkter
og applikationer, der har en bæredygtighedsmålsætning
- skal have viden om, hvorledes cyber- og computerteknologi kan
sammensættes og implementeres for at opnå målsætninger om
bæredygtighed
- skal have viden om, hvordan cyber- og computerteknologi kan
anvendes til udvikling af bæredygtige løsninger
- skal kunne dokumentere kendskab til og overblik over metoder,
teknikker og begreber inden for fagområdet cyber- og
computerteknologi og deres relation til bæredygtighed
- skal kunne benytte korrekt fagterminologi inden for cyber- og
computerteknologi og bæredygtighed
Færdigheder
- skal kunne analysere cyber- og computerteknologi i forhold til
bæredygtighedsmålsætninger
- skal kunne identificere funktionelle komponenter i en
systemarkitektur, der kan opfylde eller bidrage til målsætninger om
bæredygtighed
- skal kunne begrunde og udvælge relevante løsningsmodeller ud
fra kendskab til de muligheder og begrænsninger, som er givet i
fagområdets teorier og metoder
- skal kunne anvende relevante teknikker og metoder til udvikling
af konkrete løsninger inden for computerteknologi og
bæredygtighed
- skal kunne formidle en problemstilling relateret til
bæredygtighed inden for cyber- og computerteknologi og det
tilhørende begrebs- og metodeområde
Kompetencer
- skal kunne anvende begreber og ræsonnementer inden for cyber-
og computerteknologi til at analysere og løse et udvalgt problem
inden for bæredygtighed
- skal kunne demonstrere en sammenhængende forståelse af
projektets relation til fagområdet computerteknologi og
bæredygtighed
- skal kunne planlægge, strukturere og udføre et større projekt
inden for bæredygtighed og cyber- og computerteknologi
- skal kunne reflektere over projektets betydning i et teknisk og
samfundsmæssigt perspektiv, bl.a. i forhold til bæredygtighed
- kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
forskellige læringsmiljø
- skal kunne kommunikere problemer, metoder og resultater inden
for det videnskabelige område, skriftligt, mundtligt og ved hjælp
af forskellige digitale media og diiskutere faglige og
videnskabelige problemer med fagfæller
Undervisningsform
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret
projektarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under § 17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Computerteknologi og bæredygtighed |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |