Modulets indhold, forløb og pædagogik
Alle studerende skal ved slutningen af bacheloruddannelsen have
indblik i fagets forskningsområder. Temaet for bachelorprojektet er
kommunikationssystemer, som udgør en central del af feltet cyber-
og computerteknologi. Der kan i bachelorprojektet arbejdes med krav
til computer- og kommunikationssystemer, som for eksempel
pålidelighed, energioptimering, tidsrelevans m.m. Bachelorprojektet
kan fokusere på at udvikle et computer- og kommunikationssystem,
som opfylder specifikke krav og behov, analysere krav, diskutere
teknologier og metoder, designe et system, argumentere for
trade-offs i systemet, samt evaluere systemet. De studerende kan
desuden vælge at inddrage læring fra andre kursus- og
projektenheder, som indgår i uddannelsen. Projektet kan ligeledes
inkludere perspektiver fra sikkerhed og bæredygtighed og dermed gå
på tværs af temaer for bachelorprojekterne
Læringsmål
Viden
- skal forstå, hvordan man kan analysere sig frem til krav for
computer- og kommunikationsstystemer givet et bestemt scenarie og
omsætte dem til en netværksopsætning, der kan opfylde disse
krav
- skal have viden om, hvornår en bestemt kommunikationsteknologi
kan anvendes i et givet system
- skal have viden om byggestenene for et generisk computer- og
kommunikationssystem, og hvorledes de interagerer, når der udføres
en kommunikationsopgave
- skal kunne dokumentere kendskab til og overblik over metoder,
teknikker og begreber inden for fagområdet computer- og
kommunikationssystemer
- skal have viden om og forståelse af relationer og afhængigheder
mellem systemkomponenter samt deres indflydelse på
systemarkitekturer
- skal kunne benytte korrekt fagterminologi
Færdigheder
- skal kunne analysere et kommunikationsscenarie og specificere
relaterede krav som datahastighed, forsinkelse, fejlrate og andre
performanceparametre
- skal kunne analysere sig frem til den bedste
kommunikationstopologi ud fra et givet scenarie, samt identificere
protokoller, der skal anvendes for at opnå bestemte krav
- skal kunne identificere funktionelle komponenter i en
systemarkitektur
- skal kunne begrunde og udvælge relevante løsningsmodeller ud
fra kendskab til de muligheder og begrænsninger, som er givet i
fagområdets teorier og metoder
- skal kunne anvende relevante teknikker og metoder til udvikling
af konkrete løsninge inden for computer- og
kommunikationssystemer
- skal kunne formidle en problemstilling relateret til computer-
og kommunikationssystemer og det tilhørende begrebs- og
metodeområde
Kompetencer
- skal kunne anvende begreber og ræsonnementer inden for
fagområdet cyber- og computerteknologi til at analysere og løse et
udvalgt problem med fokus på computersystemer, netværk og
arkitektur
- skal kunne identificere et computer- og kommunikationssystem
for et nyt anvendelsesområde
- skal kunne demonstrere en sammenhængende forståelse af
projektets relation til fagområdet
- skal kunne planlægge, strukturere og udføre et større projekt
inden for computer- og kommunikationssystemer
- skal kunne reflektere over projektets betydning i et teknisk og
samfundsmæssigt perspektiv
- kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
forskellige læringsmiljø
- skal kunne kommunikere problemer, metoder og resultater inden
for det videnskabelige område, skriftligt, mundtligt og ved hjælp
af forskellige digitale media og diskutere faglige og
videnskabelige problemer med fagfæller
Undervisningsform
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret
projetarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under § 17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Kommunikationssystemer |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |