Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med projektmodulet er at indføre studerende i praktiske
elementer af design, implementering og evaluering af
systemudvikling, som bidrager til verdensmålene for bæredygtighed
og bygger på bæredygtige principper. Det kan ske for eksempel ved
anvendelse af specielt bæredygtige enheder og netværksstruktur
eller fremme af bæredygtighedsmålsætninger. Studerende opfordres
til samarbejde med virksomheder
Læringsmål
Viden
- skal have viden om, hvordan cyber- og computerteknologi kan
anvendes i en bæredygtig sammenhæng
- skal have viden om distribuerede IoT-løsninger
- skal have viden om indlejrede systemer
- skal have viden om begrebet smart systemudvikling og
bæredygtighed
- skal have viden om sikkerhed i IoT-systemer og cloud
computing
- skal forstå muligheder og begrænsninger i anvendelsen af
sensorer og sensornetværk, brugerterminaler og servere
- skal have indgående kendskab til moderne
projektstyringsværktøjer
Færdigheder
- skal kunne vurdere potentialet for bæredygtighed for en konkret
applikation
- skal kunne udvikle en applikation, der kan bidrage til en mere
effektiv ressourceudnyttelse
- skal kunne designe et sensornetværk til brug i den valgte
applikation
- skal kunne anvende cloud computing som en del af en applikation
og løsning omkring bæredygtighed
- skal kunne reflektere over egne erfaringer med projektarbejde
ved hjælp af relevante analyseværktøjer
- skal kunne arbejde på et projekt baseret på valg af
projektstyringsværktøjer
- skal være i stand til at identificere afhængighed mellem
projektets forskellige opgaver
Kompetencer
- skal have kompetencer til at kunne evaluere en vægtning af de
miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter af bæredygtighed i
forhold til en konkret anvendelse af IoT
- skal have kompetencer til at identificere relevante løsninger,
der anvender IoT
- skal være i stand til at reflektere over egen brug af
PBL-værktøjer inkl. digitale værktøjer i undersøgelserne om,
hvordan disse kan være aktive
- skal kunne udføre en kritisk evaluering af indsamlet viden i
relation til projektarbejde, herunder vurdering af passende
modeller, teorier og metoder
Undervisningsform
Gruppeorganiseret projektarbejde, evt. støttet af andre
undervisningsformer jf. § 17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bæredygtig systemudvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |