Imperativ programmering

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

I dette kursus opnår den studerende indblik i grundlæggende begreber som algoritmer, datastrukturer og computerarkitekturer. Computere er - uanset fagområde - et af de vigtigste værktøjer til problemløsning i dag. Den studerende skal derfor opnå et kendskab til datalogiske grundbegreber i så almen en form, at vedkommende bliver i stand til at løse problemer ved hjælp af imperative programmeringssprog

Læringsmål

Viden

Den studerende skal forstå grundbegreberne inden for følgende teorier og metoder:

  • Udviklingsmiljø og kompilering
  • Imperative principper
  • Datatyper og variable
  • Kontrolstrukturer
  • Funktioner og procedurer
  • Datastrukturer herunder arrays
  • Input/output
  • Sammensatte datastrukturer
  • Simple algoritmer (f.eks. sortering og søgning)
  • Basal test af programmer

Færdigheder

Den studerende skal efter kurset være i stand til at:

  • skrive, afvikle og teste programmer, hvori de ovennævnte grundbegreber indgår i løsningen
  • anvende korrekt fagterminologi

Kompetencer

  • Den studerende skal efter kurset både selvstændigt og i samarbejde med andre kunne implementere et imperativt program som løsning på en defineret opgave

Undervisningsform

Jf. beskrivelsen i § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnImperativ programmering
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelImperative Programming
ModulkodeESNCCEB1K2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i teknisk videnskab (cyber- og computerteknologi)
StudienævnStudienævn for Elektronik og IT
InstitutInstitut for Elektroniske Systemer
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design