Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet bygger på viden opnået i modulet
"Termodynamik, varmetransmission
og strømningslære"
Læringsmål
Viden
Studerende der gennemfører modulet:
- Skal have viden om PI - diagrammer
- Skal have viden om modellering af fysiske systemer, bestemmelse
af arbejdspunkter og linearisering
- Skal have forståelse for et systems dynamiske og stationære
opførsel, herunder indflydelsen af systemets type og orden, samt
poler og nulpunkter og deres indflydelse på systemets respons
- Skal have forståelse for analyse vha. rodkurver og viden om
regulatordesign vha. rodkurver
- Skal have forståelse for et systems frekvensrespons
(åben-sløjfe og lukket-sløjfe)
- Skal have forståelse for relativ stabilitet
- Skal have forståelse for design vha.
frekvensresponsteknikker
- Skal have viden om analog implementering af regulatorer
- Skal have viden om måleteknik og dataopsamling vha en PC
- Skal have viden om software til opbygning/udvikling af
programmer til dataopsamling og regulering
- Skal have viden om målekædens opbygning og virkemåde (dvs
sensor, signal behandling og indikator)
- Skal have viden om klassiske sensorers virkemåde (tryk,
temperatur, position, hastighed, acceleration, flow)
- Skal have viden om sampling, forskellige opkoblinger og
målestøj
Færdigheder
Studerende der gennemfører modulet:
- Skal kunne gøre rede for diagrammer og systemforbindelser
- Skal kunne modellere og analysere grundlæggende dynamiske
systemer, herunder elektriske, mekaniske og termiske systemer, samt
analogierne imellem disse
- Skal kunne opstille modeller af dynamiske systemer i form af
overføringsfunktioner
- Skal kunne anvende reguleringsteorien til at specificere
performancekriterier
- Skal kunne analysere et systems respons og stabilitet vha. de
klassiske metoder
- Skal kunne udvælge passende regulatorer og forudsige/vurdere
deres indflydelse
- Skal kunne anvende standard programmel til dataopsamling,
styring og regulering
- Skal kunne opkoble og foretage målinger med klassiske sensorer
til tryk, temperatur, position, hastighed, acceleration, flow
- Skal inden for det tilgængelige udstyr kunne vurdere den bedst
egnede målekæde til et givet forsøg samt kvaliteten af de fremkomne
data
- Skal kunne formidle problemstillingen, den anvendte
løsningsmetode samt fortolke resultatet heraf
Kompetencer
Studerende der gennemfører modulet:
- Skal kunne anvende fagområdet i tværfagligt samarbejde med
andre fagområder
Undervisningsform
Forelæsninger med efterfølgende opgaveregning, evt. suppleret
med selvstudie/studiekredse og e-læringsaktiviteter.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Procesregulering, instrumentering og sikkerhed |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
For yderligere oplysninger om hjælpemidler henvises til
kursusbeskrivelsen i Moodle |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |