Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have kendskab til studieteknik og arbejdsprocesserne i et
projektarbejde, videnstilegnelse via digitale platforme og
samarbejde med vejleder
- Skal have kendskab til relevante begreber og metoder til
analyse og vurdering af de videnskabelige løsninger i relation til
mennesker, miljø og samfund
- Skal have kendskab til relevante love, direktiver og standarder
anvendt ved udvikling af maskinsystemer og mekaniske produkter
- Skal have kendskab til systematiske og strukturerede
maskintekniske produktudviklingsprocesser
- Skal have kendskab til computerbaseret modellering (CAD) og
teknisk dokumentation indenfor maskinkonstruktion
- Skal have kendskab til grundlæggende konstruktionsmaterialers
fysiske, kemiske og mekaniske egenskaber
- Skal have kendskab til bestemmelse af effektbehov for et
maskinteknisk/mekanisk system
- Skal have kendskab til grundlæggende maskinelementer i et
maskinteknisk/mekanisk system
Færdigheder
- Skal kunne definere og forstå de i projektarbejdet anvendte
begreber inden for maskinkonstruktion samt have en grundlæggende
forståelse for de anvendte metoder, teorier og modeller indenfor
fagområdet maskinteknik/-konstruktion
- Skal kunne formidle projektets arbejdsresultater på en
struktureret og forståelig måde såvel skriftligt, grafisk, digitalt
og mundtligt
- Skal kunne analysere egen læringsproces
- Skal kunne analysere projektarbejdets metoder, organisering og
processer
- Skal kunne udføre en grundlæggende problemanalyse, en
problemformulering, en kravspecifikation og en bearbejdning af en
foreslået løsning
- Skal kunne udføre grundlæggende computerbaseret modellering
(CAD) af maskintekniske eller mekaniske elementer
- Skal kunne redegøre for centrale lovmæssige krav til
sammensatte maskinsystemer
- Skal kunne redegøre for grundlæggende mekaniske og
maskintekniske modeller, metoder samt beregninger
Kompetencer
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets resultater
- Skal kunne indgå i et team, samarbejde og håndtere konflikter
og sikre motivationen i projektarbejdet
- Skal kunne planlægge og reflektere over egne erfaringer med
projektarbejdet og problembearbejdningen under anvendelse af
relevante analysemetoder og digitale værktøjer
- Skal kunne anvende notation og terminologi indenfor
fagområdet
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger
fysisk eller med e-læring, workshops, præsentationsseminarer,
konsulentmøder omkring PBL- indhold, laboratorieforsøg m.m.
Projektet kan være disciplinorienteret, tværfagligt eller en del af
et multidisciplinært projekt afhængigt af projektvalg.
Projektarbejdet er opdelt i to perioder: P0 til
problemformulering og P1 til problemløsning. P0-perioden varer 4-6
uger. Arbejdet i P0 inkluderer en problemanalyse og en
problemformulering for emnet, som skal behandles i P1-delen af
projektet. Dette skal beskrives i et P0-dokument, som også
indeholder en procesanalyse for P0-perioden. P0-dokumentet
præsenteres på et statusseminar, hvor projektgruppens dokumenter
(rapport og procesanalyse) diskuteres.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Grundlæggende produktudvikling og maskinteknik |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
For more information about permitted aids, please visit the course
description in Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |