Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Adgangskrav:
Fagpakken henvender sig primært til undervisere i gymnasieskolerne,
der skal undervise i informatik. Adgangskravene til fagpakken er en
videregående uddannelse på minimum bachelorniveau samt to års
relevant erhvervserfaring.
Forberedelse inden fagpakken går i gang
Følgende gratis kurser via edX kan man med fordel tage inden denne
fagpakke, hvis man ikke i forvejen kender til følgende emner:
Introduction to Python: Fundamentals (basalt om programmering).
Scratch: Programmering for Teachers (Scratch programmering)
Computing in Python III: Data Structures (Python med fokus på
datastrukturer)
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Indhold:
Enkeltfaget er et praktisk-teoretisk modul, der har følgende
indhold:
- Den relationelle og SQLs datamodel.
- Databasedesign, herunder Entitets-Relations modellering (ER
modellering).
- Spørgesprog med et udgangspunkt i SQL.
- Integritet, herunder begrebet nøgler og deres realisering i
SQL.
- Dataorganisering og indicering, herunder træ og hash
datastrukturer og deres realisering i SQL.
- Udførelse af forespørgsler, herunder optimering/tuning.
- Transaktionshåndtering i SQL
- Integration af SQL data med anden ekstern data f.eks. regneark,
JSON dokumenter eller XML.
Læringsmål
Viden
Udbytte:
Efter gennemførelse af enkeltfaget vil deltagerne kunne
- Analysere, anvende og forespørge på et eksisterende komplekst
databaseskema.
- Analysere, konstruere og vurdere et eksisterende databasedesign
via brug af relevante diagrammeringsteknikker
- Konstruere, dokumentere og vurdere et nyt databaseskema, der
overholder relevante designkriterier fra forretningsområdet.
- Konstruere, optimere og vurdere komplekse forespørgsler i SQL
på både eksisterende og nye databaseskemaer.
- Konstruere transaktioner i SQL, der overholder relevante
tekniske og forretningsmæssige kriterier på både eksisterende og
nye databaseskemaer.
- Analysere nye datakilder og lave udvidelser til et eksisterende
databaseskema, der integrerer de nye datakilder iht. relevant
designkriterier.
- Forstå og vurdere fordele og ulemper ved den relationelle
datamodel.
- Forstå den interne opbygning af et relationelt
databasemanagementsystem (DBMS).
- Forstå og anvende basal forespørgselsoptimering (tuning).
Herunder forstå et forespørgselsplan fra et relationelt DBMS.
- Forstå og anvende forskellige fysiske data repræsenteres i et
relationelt DBMS vha. SQL.
- Forstå og vurdere de teorier, der vedrører korrekt
transaktionsudførelse, herunder samtidighedskontrol og
fejlhåndtering.
Færdigheder
Se under "Viden"
Kompetencer
Se under "Viden"
Undervisningsform
Undervisningen gennemføres i en kombination af
heldags-seminarer og netbaseret undervisning.
De studerende skal i løbet af kurset udarbejde et miniprojekt i
grupper. Dette projekt skal omhandle de centrale emner, der dækkes
i kurset. Miniprojektet skal være kraftigt anvendelsesorienteret
dvs. bruge de teknologier og teorier, der gennemgås i kurset.
Miniprojektet skal dække anvendelse af eksisterende databaseskemaer
samt udvikling af nye databaseskemaer. Det er ideelt hvis
miniprojektet er relateret til og relevant for de studerendes
jobs.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Databaser for undervisere: SQL i praksis og teori |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Individuel, ekstern evaluering med udgangspunkt i projektrapporten
for miniprojektet. Bedømmelse efter 7-trins-skalaen. Prøven varer
normalt en halv time |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
På denne fagpakke skal du regne med, at undervisningen består af
50% praksis og 50% teori, dvs. at du udover teorier også skal kode
på dette fag.
Tjek detaljer på IT-vests hjemmeside for modulet
her