Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- have viden om elementære begreber indenfor IT-sikkerhed og
privatlivsbeskyttelse
- have viden om grundlæggende modeller for IT-sikkerhed og
privatlivsbeskyttelse
- kende til teknikker til data de- og re-identifikation, herunder
pseudonymisering og anonymisersing, samt styrker og svagheder ved
disse
- have viden om grundlæggende kryptologiske begreber og
teknikker, med særligt fokus kryptografiske teknikker til
privatlivsbeskyttelse
Færdigheder
- kunne udføre elementær (risiko-)analyse af sikkerhed og
privatlivsbeskyttelse for et simpelt system
- kunne foreslå relevante og effektive tiltag for at mindske
sårbarhed overfor angreb (herunder angreb mod
privatlivsbeskyttelse) for et simpelt system baseret på sikkerheds-
og/eller privatlivsanalyse
- kunne redegøre for de underliggende teoretiske modeller anvendt
i en given sikkerhedsanalyse
Kompetencer
- kunne tilegne sig supplerende viden og færdigheder inden for
modulets emneområde
- kunne formulere sig med korrekt brug af terminologi og
begrebsapparat fra modulets emneområde
- kunne argumentere for nødvendigheden af (sikkerheds-)tiltag for
et givent anvendelsesområde samt konsekvensen af manglende
sikkerhed for samme
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Datasikkerhed og privatlivsbeskyttelse |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854