Bachelorprojektet udarbejdes i relation til en praksisnær problemstilling, der skal være central for faget og professionen. Problemstillingen godkendes af uddannelsesinstitutionen. Den studerende skal i bachelorprojektet anvende og reflektere over professionens vidensgrundlag og grundlæggende akademiske arbejdsmetoder i undersøgelse af projektets problemstilling. Den studerende kan under udarbejdelse af bachelorprojektet samarbejde med en privat, frivillig eller offentlig virksomhed.
Modulet er placeret på 7. semester, hvor de studerende med afsæt i problembaseret læring opnår en selvstændig tilgang til at udvikle deres egne problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og metakognitive kompetencer i relation til professionsudøvelsen.
På modulet anvender de studerende deres evner til selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne arbejde problemorienteret og på et akademisk grundlag med komplekse autentiske problemstillinger i henhold til modulets indhold og læringsmål. Pædagogisk er der fokus på, at de studerede på dybdegående, forskningsbaseret, selvstændig og analytisk-kritisk vis individuelt og/eller i grupper kan identificere og undersøge en praksisnær og faglig problemstilling central for professionen, og på det grundlag kan anvise handlemuligheder og problemløsninger. Der lægges vægt på både mundtlige og skriftlige kompetencer. På det grundlag opnår de studerende kompetencer til efter endt uddannelse at forholde sig refleksivt til professionsfeltet, professionsudviklingen og professionsudøvelsen, herunder egen udvikling og læring.
På modulet anvender og udvikler de studerende deres generelle akademiske digitale bruger-, skaber- og refleksive kompetencer som et led i at udvikle deres kompetencer i relation til professionsudøvelsen. De studerende anvender selvstændigt AAUs digitale teknologier samt udforsker selvstændigt andre relevante digitale platforme i forbindelse med undervisning, vejledning og i det problembaserede arbejde i projektgrupper med fokus på kommunikation, samarbejde, vidensøgning og -produktion. De studerende kan vælge at arbejde problemorienteret fagligt kritisk og refleksivt med komplekse autentiske problemstillinger, der vedrører udviklingen af digitale teknologier i relation til socialrådgivning, herunder om de understøtter professionen, socialrådgivning, socialt arbejde og sociale indsatser og forbedring af sociale og menneskelige forhold.
Modulet bygger oven på modulet Socialt arbejde – vidensbasering og udvikling såvel som uddannelsens samlede viden, kompetencer og færdigheder, men med afsæt i de studerendes selvstændige afgrænsning af og gennemførelse af et problembaseret projektarbejde.
20 ECTS
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Prøven består af en skriftlig projektopgave og en mundtlig
eksamination. Der gives én samlet karakter. |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Ift. tilladte hjælpemidler henvises til gældende semesterbeskrivelse. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Bachelor Project |
Modulkode | BASRG202213 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Professionsbachelor som socialrådgiver |
Studienævn | Studienævn for Socialrådgiveruddannelsen |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |