Semesterets forskellige forløb henviser til beskrivelser og læringsmål for modulerne i den fælles studieordning: Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis/Sociale problemer og socialt arbejdes praksis.
Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis: Modulet har fokus på socialrådgivning i en samfundsmæssig og historisk sammenhæng. Der lægges vægt på velfærdsstatens politiske, økonomiske og juridiske rammesætning og dens betydning for professionens videns- og praksisgrundlag. Socialrådgiverprofessionens udvikling ses i et nationalt og internationalt perspektiv.
Sociale problemer og socialt arbejdes praksis: Modulet har fokus på sociale problemer på individ-, gruppe – og samfundsniveau. Modulet har endvidere fokus på socialt arbejdes praksis, herunder socialrådgiverens roller og metodeanvendelse. Der introduceres til teorier om sociale problemer og deres årsager samt til juridisk metode og grundlæggende retlige principper i udøvelsen af socialt arbejde.
Socialt Arbejde er placeret på 1. semester, hvor de studerende på forskellig vis introduceres til problembaseret læring og derved opnår begyndende problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og metakognitive kompetencer.
I Socialt Arbejde introduceres de studerende til problemorienteret arbejde med autentiske problemstillinger i socialt arbejde. Pædagogisk er der fokus på at relatere teoretisk og metodisk viden til autentiske problemer gennem brug af cases, øvelser, praksisnær undervisning m.m., hvor de studerende arbejder selvstændigt i grupper samt individuelt. Der lægges vægt på at arbejde med mundtlige og skriftlige kompetencer.
På 1. semester, herunder Socialt Arbejde, opnår de studerende generelle akademiske digitale bruger-, skaber- og refleksive kompetencer gennem uddannelsens aktiviteter og opgaver. De studerende lærer at bruge AAUs digitale teknologier samt andre digitale platforme i forbindelse med undervisning, vejledning og i det problembaserede arbejde i studie- og projektgrupper med fokus på kommunikation, samarbejde, vidensøgning og –produktion. De studerende introduceres til professionsspecifikke digitale kompetencer fx i forbindelse med kommunikation med borgere, søgning af professionsrelevant forskning og viden samt i relation til anvendelse af lovgivning herunder retssikkerhed.
Socialt Arbejde giver grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer som danner grundlag for 2. og 3. semester.
5 ECTS
Prøvens navn | Socialt arbejde (Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis/Sociale problemer og socialt arbejdes praksis) |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Ift. tilladte hjælpemidler henvises til gældende semesterbeskrivelse. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Social Work (Social Work, Development, Frameworks and Practice/Social Problems and Social Work Practice) |
Modulkode | BASRG202200 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Professionsbachelor som socialrådgiver |
Studienævn | Studienævn for Socialrådgiveruddannelsen |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |