Mål
Evaluering defineres som en systematisk retrospektiv vurdering af
effekter (outcome), præstationer (output) og processer (forvaltning
og beslutningsindhold samt organisering af offentlig virksomhed) i
offentlig politik, som tiltænkes at spille en rolle i praktiske
handlingssituationer (Vedung 1998, 2009 – hentet i Krogstrup 2016
s. 41). Valgfaget evalueringsteori har til formål at give de
studerende et bredt indblik i evalueringsteori samt perspek- tiver
på evalueringers anvendelse i det senmoderne samfund. Gennem
kursusrækken opøves de studerendes evne til at reflektere kritisk
over de forskellige evalueringsmodellers muligheder og
begrænsninger samt at overføre denne viden til aktuelle
sociologiske problemstillinger. Derved rustes de studerende til at
bedømme og gennemføre evalueringer på et grundlæggende niveau.
Fagindhold og sammenhæng med øvrige
moduler/semestre
I kurset gives dels en teoretisk gennemgang af forskellige
evalueringstyper og dels en introduktion til evalue- ring som
anvendt forskning. Det vil sige forskning, som benytter sig af
sociologiske metoder og teori, overhol- der videnskabelige
relevanskriterier og anvendes i praksis. Endelig er
evalueringsmodellerne tæt knyttet til modulerne i
videnskabsteori.
Væsentlige omdrejningspunkter er: Evalueringsmodeller og brug af forskningsmetoder i disse samt samspillet mellem forskning, styringsprincipper og anvendelse af evalueringer i offentlige (fx socialt arbejde og undervis- ning) og private virksomheder. Evaluering som en særlig sociologisk praksis søges indkredset. For at opnå såvel en teoretisk som praktisk forståelse af de forskellige evalueringsmodeller samt deres potentielle fordele og begrænsninger tilrettelægges valgfaget som en blanding mellem forelæsninger, dialog samt øvelser.
Endelig giver gæsteforelæsningen teoretiske og praktiske perspektiver på evalueringers anvendelse i staten og i kommunerne.
Modulet er et teoretisk og praktisk kursusmodul, der afvikles som en forelæsningsrække med inddragelse af de studerende. Endvidere er der indlagt øvelser efter en del af forelæsningerne.
Der undervises på dansk.
Hvert valgfag består af 10 dobbelt forelæsninger (20 timer) og repræsenterer en samlet arbejdsindsats på 140 timer. Derudover opfordres deltagerne til at deltage i de indlagte øvelser, der har til formål at opnå en dybere forståelse af evalueringsmodellerne samt at applicere disse på konkrete problemstillinger.
Et ECTS-point svarer til 28 timers studiearbejde. Valgfagets samlede timeomfang er derfor 140 timer.
Prøvens navn | Evalueringsteori |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Reeksamen: Mundtlig med udgangspunkt i en kort skriftlig
opgave. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Yderligere information og konkretisering af modulbeskrivelse vil fremgå af semesterbeskrivelsen og/eller moodle
Engelsk titel | Theory of Evaluation |
Modulkode | BASOC2023_EV |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i sociologi |
Studienævn | Studienævn for Sociologi og Kriminologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |